jak zrobić zielony koktajl

Jak zrobić zielony koktajl? Poradnik dla początkujących

Zielone koktajle zawojowały świat, nasze kuchnie i podniebienia. Jak zacząć przygodę z zielonymi koktajlami? Co z czym i w jaki sposób warto łączyć? Jak zrobić zielony koktajl, aby smakował i by wartościowy dla naszego organizmu? Podpowiadamy wszystkim, którzy znajdują się na początkowym etapie przygody z zielonymi sokami i koktajlami…

Jak i z czego zrobić zielony koktajl?

Do przygotowania zielonego koktajlu potrzebujemy:

Dwóch lub trzech sporych garści zielonych ziół (może być jeden rodzaj lub gotowa mieszanka). Szczególnie polecane zioła to: bazylia, szpinak, sałata rzymska, rukola, pietruszka, jarmuż, roszponka, mangold czy mniszek lekarski. Ilość poszczególnych składników komponujemy wedle własnego smaku, zwracajmy jednak uwagę na bardziej pikantne zioła dodając ich odpowiednio mniej, aby nie dominowały one smaku koktajlu.

Oprócz ziół dodajmy także owoce. Mogą to być banany, brzoskwinie, mango czy awokado. Ich dodatek sprawi, że uzyskany koktajl będzie miał bardziej kremową konsystencję. Do koktajlu wybierajmy raczej dojrzałe owoce. Dodatkowo możemy dodać około 2 szklanek innych owoców, np. jabłek, ananasa, pomarańczy, brzoskwini, winogron, gruszki, truskawek, owoców leśnych czy kiwi. Tych składników, które poleca się zjadać ze skórką, nie obieramy. Dzięki temu nasz koktajl będzie jeszcze smaczniejszy.

Kolejnym składnikiem niezbędnym do przygotowania zdrowego i smacznego koktajlu jest płyn. Będziemy potrzebowali około jednej lub dwóch szklanek czystej wody, mleka roślinnego, wywaru z zielonej lub ziołowej herbaty lub świeżo wyciśniętego soku z owoców. Możemy do tego celu wykorzystać np. sok z pomarańczy, jabłek, czy marchewki.

Dodatkowo możemy wzbogacić nasz koktajl zdrowymi dodatkami, takimi jak np. wiórkami kokosowymi, mielonym siemieniem lnianym, masłem orzechowym, czy nasionami chia. Cennym dodatkiem będą także składniki bogate w błonnik, np. otręby pszenne, witaminy, magnez czy przyprawy, które poprawią i wzbogacą smak koktajlu. Warto dodać także szczyptę kurkumy, cynamonu, esencji z wanilii lub kakao. Dzięki temu uzyskamy nie tylko zdrowszy koktajl, ale także znacznie bogatszy w smaku.

Już przygotowane i pokrojone w kostkę owoce możemy także zamrozić. Przyspieszy to proces przygotowywania kolejnych porcji koktajlu, gdyż będziemy musieli dodać jedynie świeże zioła, płyn i inne dodatki do smaku. W przypadku owoców mrożonych konieczny będzie jednak blender posiadający odpowiednią moc, aby dobrze je rozdrobnić.

zielony koktajl

Zielone koktajle – proporcje składników

Najlepszą proporcją składników będzie około 60% owoców przypadających na 40% składników warzywnych. Stopniowo, kiedy przyzwyczaimy się do regularnego picia koktajli, można zwiększać ilość warzyw. Można oczywiście od razu przygotowywać koktajle wytrawne na bazie samych warzyw. Bez względu na opcję, którą wybierzemy, pamiętajmy aby nie dodawać do środka cukru ani innych substancji słodzących. W razie, gdyby nasz napój okazał się zbyt kwaśny, możemy „osłodzić” go np. dodatkiem słodkich suszonych daktyli (2-3 sztuki).

Początkowo starajmy się przygotowywać mniejsze ilości koktajlu, dopóki nie nabierzemy wprawy i nie będziemy wiedzieli, jakie proporcje najbardziej nam smakują. Użyjmy więc jednego lub dwóch owoców, dodajmy garść ziół i spróbujmy takiej mieszanki. W ten sposób będziemy wiedzieli ile jakich składników dodać, aby koktajl był prawdziwą ucztą kulinarną.

Jeśli przygotowanego koktajlu będzie więcej niż zdołamy wypić na raz, wystarczy przelać jego resztę do szklanego naczynia zamykanego przykrywką i schować go do lodówki. Dzięki temu możemy po niego sięgnąć w każdej chwili w ciągu dnia, kiedy będziemy mieli ochotę na zdrowy napój. Koktajl najlepiej jest spożywać za pomocą łyżeczki lub sącząc przez słomkę. Pamiętajmy, aby nie pić go na szybko, tylko delektować się jego smakiem. Przed podaniem, koktajl należy wymieszać, aby jego składniki dobrze się połączyły.

Koktajle warzywne i owocowo – warzywne zawierają dużo witamin i minerałów i każdy, kto zacznie je regularnie spożywać, szybko zauważy znaczną poprawę samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego.

zblendowany zielony koktajl

Świeżo wyciskane soki czy blendowane koktajle – co lepsze?

Pełnowartościowy i bogaty w warzywa i owoce koktajl stanowi praktycznie pełny posiłek. Soki na bazie warzyw i owoców natomiast mogą zostać uznane jako uzupełnienie diety, gdyż zawarte w nich składniki są szybko wchłaniane do organizmu. Z pewnością warto jest więc spożywać zarówno koktajle jak i soki.

Sam koktajl może być porównany do kremowej zupy. W przeciwieństwie do niej, oprócz samych warzyw, w jego skład mogą wchodzić także owoce. Nie trzeba także niczego gotować, wystarczy wrzucić wszystkie składniki do blendera. Taki koktajl będzie więc bardzo sycącym posiłkiem bogatym w składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.

Zielone koktajle – od czego zacząć

Aby na co dzień przygotowywać zdrowe koktajle powinniśmy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt, którym jest blender. Dobrze w tym przypadku sprawdzi się tzw. blender kielichowy, dzięki któremu na raz można przygotować sporą ilość tego zdrowego płynu i następnie przechowywać go w lodówce. Oprócz blenderów z dużym pojemnikiem, można kupić także małe urządzenie, w którym przygotujemy jedną porcję koktajlu. Jego zaletą są dołączone do zestawu zamykane butelki, dzięki którym możemy zabrać koktajl ze sobą poza dom.

Jak zrobić zielony koktajl – sprzęt

Dla osób zdecydowanych na częste przyrządzanie koktajli poleca się zakup blendera szybkoobrotowego —> sprawdź ofertę, który lepiej i znacznie szybciej miksuje składniki. Przy jego użytkowaniu należy pamiętać o dolewaniu do koktajlu lodu lub mrożonych składników, aby schłodzić zawartość.

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *