cow and milk

Zamienniki mleka krowiego

Dziś wpis mówiący o tym, czym można zastąpić tradycyjne krowie mleko. Jakie są dobre zamienniki mleka? Zapraszam do czytania!:)

Niektóre osoby z różnych przyczyn muszą, albo po prostu z własnego wyboru wolą, zrezygnować z picia krowiego mleka. Mogą popychać ich to tego czy to własne poglądy (np. weganizm) czy też względy zdrowotne – np. nietolerancja laktozy, czy też alergia na białko mleka krowiego. Mogą cierpieć na nie zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe. Jest to o tyle uciążliwe, że oprócz czystego mleka, takie osoby powinny unikać także wszelkich przetworów i produktów mlecznych. Osoby uczulone na białko mleka krowiego po jego wypiciu reagują najczęściej biegunką, wymiotami i wysypką.

Mleko bogate jest w wiele wartościowych składników odżywczych – witaminy A, B2, B12, cynk, magnez, wapń, dlatego też nie powinniśmy zupełnie z niego rezygnować, ale – jeżeli nie chcemy pić mleka krowiego – postawić na inne jego zamienniki, których wbrew pozorom możemy na rynku dostać całkiem dużo.

mleko krowie w naczyniu

Najpopularniejsze zamienniki mleka krowiego:

Oprócz mleka krowiego, koziego oraz owczego – czyli mleka pochodzenia zwierzęcego, bez problemowo dostaniemy także różne rodzaje mleka roślinnego, czy też zbożowego. Oto najpopularniejsze z nich:

mleko sojowe – to jeden z najbezpieczniejszych zamienników tradycyjnego mleka. Jest bogate w witaminy E, witaminy z grupy B, magnez, żelazo, wapń, fosfor, białko, lecytynę. kwas foliowy. Z mleka sojowego wytwarza się także ser tofu, bogaty w wapń i białko, mogący posłużyć za zamiennik tradycyjnego sera czy twarogu. Mleka sojowego nie zaleca się jednak dla dzieci poniżej 5 roku życia.

mleko kokosowe – nie zawiera laktozy, bogate w wapń, magnez, potas, fosfor i żelazo. Źródło witamin, minerałów, aminokwasów, zdrowych tłuszczy, przeciwutleniaczy, węglowodanów, błonnika i białka. Pozytywnie wpływa na skórę, włosy i paznokcie.
mleko ryżowe – powstaje z brązowego ryżu, zawiera więcej węglowodanów niż mleko krowie, ale pozbawione jest wapnia i białka.

mleko migdałowe – nie zawiera laktozy, cholesterolu, ani kazeiny, smaczniejsze niż krowie, czy sojowe, o lekko orzechowym smaku. Zawiera duże ilości witaminy E, chroni ściany komórek przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki. Bogate w białko, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy z grupy B, E i PP oraz magnez, potas, fosfor, wapń, żelazo, mangan, miedź, tryptofan.

mleko migdałowe

Inne mniej popularne zamienniki mleka:

Mleko z kaszy jaglanej, mleko owsiane, orkiszowe, gryczane, z orzechów laskowych, z pestek dyni, z nasion słonecznika, z orzechów nerkowca, z sezamu, mleko konopne, kukurydziane, z soczewicy.

Mleko roślinne to także świetne urozmaicenie w diecie dla osób na co dzień używających mleka krowiego. Mleko roślinne możemy kupić w sklepie – najłatwiej dostać je w sklepach ze zdrową żywnością, ale obecnie w większości supermarketów także bez większych problemów je dostaniemy, albo też przygotować je w domu – samemu.

kobieta ze szklanką w ręce - zamienniki mleka

Co ciekawe, niektórzy twierdzą, że mleko krowie wbrew powszechnej opinii wcale nie działa tak dobrze na nasz organizm. Według licznych badań wpływa negatywnie na nasz metabolizm, wypłukuje wapń, sprzyja alergii, pogarsza stan cery, a nawet zwiększa ryzyko chorób układu krążenia oraz ryzyko zapadnięcia na najróżniejsze choroby, w tym także na nowotwory!

Zwolennicy mleka twierdzą jednak, że jest znakomitym źródłem wapnia i przeciwdziała osteoporozie. Mleko pasteryzowane, tzw. UHT po które sięgamy najczęściej w supermarkecie pozbawione jest większości właściwości zdrowotnych. Jeśli więc chodzi o tradycyjne mleko – najlepszym wyborem będzie wiadomo – mleko prosto od krowy. Szkoda tylko, że nie każdy ma do niego dostęp…

A Wy próbowaliście już innych zamienników tradycyjnego krowiego mleka? Które polecacie najbardziej?:)

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *