jak wzmocnić odporność dziecka

Jak wzmocnić odporność dziecka?

Pierwszy dzwonek i jesień za pasem… jak wzmocnić odporność dziecka? – to pytanie, które wraz z pierwszymi podmuchami jesieni wraca jak bumerang. Poznaj naturalne, domowe sposoby na wzmocnienie odporności i zahartowanie dziecka (siebie przy okazji też;). Wypróbuj przepisy na soki i koktajle podnoszące odporność.

Zwykle, gdy rodzice chcą wzmocnić odporność dziecka, niemal automatycznie przychodzą im na myśl różne specyfiki, które podnoszą odporność. Oczywiście niejednokrotnie, gdy malec choruje, można aplikować mu tran, preparaty zawierające wyciąg z jeżówki purpurowej bądź znaną dobrze witaminę C. Trzeba docenić również probiotyki – te pożyteczne bakterie, odpowiedzialne np. za uszczelnianie nabłonka jelit, aby ten nie przepuszczał do krwi wirusów oraz bakterii. Rezultaty takiej kuracji będą jednak wyczekiwane długo – zwykle do paru miesięcy. Dobrze więc powiązać tę kurację z innymi, a zarazem naturalnymi sposobami leczenia.

Jak wzmocnić odporność dziecka – naturalne sposoby

Po pierwsze, jest dobrze, jeśli dziecko przebywa minimum godzinę dziennie poza domem (najlepiej na świeżym powietrzu:). Organizm znajduje w ten sposób drogę do lepszych reakcji na zmiany temperatury, co minimalizuje ryzyko częstych przeziębień. Ponadto, wszelki ruch fizyczny przyczynia się do zwiększenia liczby przeciwciał. W trakcie takiej aktywności wzrasta ilość oraz wzmaga się działanie białych krwinek i substancji unicestwiających wirusy oraz usuwających z organizmu toksyny. Hasanie dziecka na dworze dotlenia poza tym jego organizm, a także w ten sposób uodparnia go. Nie przepuść więc żadnej okazji i wychodź z dzieckiem na spacery! Profity zdrowotne, jakie przynosi ruch, nie wymagają wycieńczających treningów i hektolitrów potu. Przypomnijmy i uściślijmy: nagłe wahania temperatury przysposabiają dziecięcy organizm do sprawniejszego stawiania czoła zmianom pogodowym. Kiedy więc odbywasz z dzieckiem spacer w chłodny dzień, któremu nie towarzyszy jednak wiatr, bez obaw powiedz mu, by zdjęło czapkę. Najpierw może ją zdjąć na ok. 5 minut, a po upływie paru dni wydłuż ten do 10. Hartujcie się na zdrowie!

hartowanie dziecka

Dieta a odporność dziecka

Ważna jest też urozmaicona dieta. Wraz z jej urozmaicaniem rośnie pewność, że na liście niezbędnych dziecku wartości odżywczych i witamin nie pominęliśmy żadnej z nich. Dziecko powinno spożywać warzywa oraz owoce każdego dnia; podobnie zresztą jak nabiał czy chude mięso. Ryby natomiast powinny znaleźć się w jego menu przynajmniej dwa razy w tygodniu. Skoro jesteśmy przy żywieniu, nie sposób nie wspomnieć o naturalnych probiotykach. Kondycja i naturalne zahartowanie organizmu mają swój początek w zdrowych jelitach. Co natomiast pomaga jelitom w zachowaniu zdrowia?

Probiotyki a odporność

To probiotyki takie, jak choćby kiszona kapusta czy ogórki – pamiętajmy, że nie chodzi jednak o kwaszone – tylko prawdziwe kiszonki posłużą naszemu zdrowiu! Równie pomocnymi probiotykami są kefir naturalny lub jogurt naturalny (niepasteryzowany).

dieta a odporność dziecka

Wietrzenie i nawilżanie wspomoże odporność

Podniesienie odporności dziecka wymaga też zdrowego środowiska w domu, a jednym z czynników, które za nie odpowiada, jest zachowanie w nim dostatecznie nawilżonego powietrza. Klimatyzacja czy centralne ogrzewanie prowadzą do wysuszania śluzówek gardłowych i nosowych, dzięki czemu różne szkodliwe mikroby z większą łatwością wkradają się do organizmu. Oprócz wietrzenia mieszkania zatem, nawilżaj też powietrze. Same wspomniane śluzówki możemy nawilżać np. morską wodą w aerozolu.

Witamina C a odporność dziecka

Jak jeszcze hartować dziecko? Przyda się dużo witaminy C. Jest ona nadal niedoceniona, choć jej dokonania na polu leczenia poważnych chorób są zdumiewające; coraz głośniej mówi się o tym, że aplikowanie jej w większych dawkach może niesamowicie pomóc w leczeniu nowotworów! Jeśli chodzi jednak o codzienną profilaktykę, uodparnianie organizmu i zwalczanie toksyn, witamina C również zdaje egzamin z wyróżnieniem. Rzecz jasna, można dostarczać ją dziecku w postaci suplementu, ale nie zaszkodzi zdecydować się na naturalne jej źródła, jak choćby natka pietruszki, papryka, zielone koktajle czy ziemniaki.

Soki na wzmocnienie odporności

Poniżej garść przepisów, które pomogą w uodpornieniu organizmu. Nie tylko dziecka, ale i Twojego.

Zielona lemoniada podnosząca odporność

Skład:
– pęczek natki pietruszki
– dwie cytryny
– około litra wody
– łyżka miodu (do smaku)

Natkę pietruszki starannie umyj i zmiksuj blenderem, dodając do niej wody. Dodaj następnie pozostałą wodę, wyciśnięty uprzednio sok z cytryny oraz miód. Taka lemoniada niech służy Ci na cały dzionek; popijaj ją pomiędzy posiłkami.
Można też wszystkie składniki (poza wodą) wycisnąć w wyciskarce i rozcieńczyć wodą do uzyskania pożądanej konsystencji.

soki na wzmocnienie odporności

Miód i aloes na odporność

Zarówno dzieci (jeśli tylko nie są uczulone), jak i dorośli powinni – na zapas – spożywać dziennie 1–2 łyżeczki miodu. Jest obfitym źródłem witamin, mikroelementów i enzymów, które napędzają do pracy system immunologiczny. Możesz spotęgować działanie miodu przez dodanie do niego soku owocowego albo właśnie wspomnianego aloesu. Bardzo zdrowo jest wypić z rana szklankę wody z sokiem z połówki cytryny i łyżką miodu.

Miodowy napój na odporność – przepis

Wymieszaj miód w letniej wodzie (gorąca wypłukuje go z ważnych składników). Z pomocą moździerza utrzyj 30 obranych ząbków czosnku i zalej sokiem z trzech cytryn oraz litrem przegotowanej, ale wychłodzonej wody. Przelej całość do słoików, zamknij i zostaw przez 4 dni w chłodnym miejscu. Pij wieczorem – po łyżce, w ramach profilaktyki.

Domowy sok z aloesu – przepis

Liście aloesu znakomicie nadają się na sok. Wpierw należy je zamrozić, by wzrosło działanie aktywizujące odporność; później zmiksować albo wycisnąć w wyciskarce (najlepsza będzie wolnoobrotowa). Taki sok pij trzy razy dziennie, także po 1 łyżce (przechowuj go w szczelnie zakręconej butelce, w lodówce). Gotowy możesz nabyć w aptece lub w sklepie zielarskim.

Soki na wzmocnienie odporności – przepisy

Przyszła pora, by przedstawić 5 przepisów na soki, które wzmocnią układ immunologiczny. Najlepszą opcją jest picie jednego lub dwóch soków z tej listy codziennie. Gdy jednak choroba już puka do drzwi, wtedy nie zaszkodzi zwiększyć ich liczby do 3-4 porcji dziennie. Nie pomijaj jednocześnie odpowiedniego nawodnienia – to wesprze organizm w efektywnej regulacji temperatury ciała.

Sok marchewkowo-imbirowy na wzmocnienie odporności

Składniki:
– 4-5 marchewek
– jabłko
– gruszka
– 0,5 cm imbiru

Wymienione składniki trzeba umyć i obrać ze skórki, a następnie wycisnąć, używając wyciskarki. Taki sok można spożyć zaraz po przygotowaniu.

Sok cytrusowy wzmacniający odporność

Składniki:
– dwie pomarańcze
– grejpfrut
– połowa cytryny

Czynności identycznie jak w powyższym przepisie.

soki na odporność

Świeżo wyciskany sok warzywny – buduje odporność

Składniki:
– 3-4 pałki selera
– połowa buraka
– dwie marchewki

Buraka oraz marchewki należy obrać i umyć, seler tylko umyć, a na końcu wszystko wycisnąć.

Dynia na wzmocnienie

Składniki:
– dwie szklanki dyni (najlepsze będą hokkaido)
– dwie marchewki
– jabłko
– cynamon cejloński (mielony)

Obrane i umyte składniki wycisnąć i całość przyprawić dla smaku cynamonem cejlońskim.

Zielony sok wzmacniający organizm

Składniki:
– szklanka jarmużu
– szklanka szpinaku
– ogórek szklarniowy
– jedna czwarta cytryny
– szklanka zielonych winogron

Znowu, umyte i obrane składniki muszą być wyciśnięte i tak przygotowany sok można pić od razu.

Każdy sok z powyższych przepisów można dosłodzić miodem. Musimy mieć jednak pewność, że dziecko nie jest na niego uczulone.

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *