cooked lentils

W poszukiwaniu nowych smaków

Fasola i groch to popularne rośliny strączkowe, które niepodzielnie panują w polskiej kuchni. Są cenione nie tylko za swoje właściwości smakowe i dietetyczne, ale przede wszystkim za  użyteczność z punktu widzenia rolnictwa. Otóż nie każdy wie, że są to tzw. rośliny motylkowe, żyjące w symbiozie z bakteriami nitryfikacyjnymi, które przekształcają ( w wyniku złożonych procesów enzymatycznych) azot zawarty w powietrzu do łatwo rozpuszczalnych w roztworze glebowym , związków. Dzięki temu zaopatrują ziemię w potrzebny składnik mineralny  i to bez użycia sztucznego nawozu. Nie dziwi więc fakt, że rolnicy na całym świecie chętnie prowadzą uprawy takich roślin. W dniu dzisiejszym bohaterką mojego artykułu zostaje soczewica, która pomimo tego, że wywodzi się z Azji, najchętniej hodowana jest w Hiszpanii i Francji.

 

W Polsce, ze względu na zmienne warunki atmosferyczne, stosowana jest głównie jako „naturalny nawóz”, jednak na jej dostępność w sklepach i hipermarketach nie możemy narzekać. A naprawdę warto wprowadzić to warzywo do codziennej diety, o czym wkrótce się przekonacie.

Co w tobie siedzi?

W starożytności, soczewica była ceniona za wysoką wartość odżywczą  oraz dużą ilość cennego białka. Dziś, dzięki wytrwałej pracy naukowców wiemy, że jest ona bogatym źródłem potasu, wapnia, cynku, niacyny i witaminy K, a także błonnika, kwasu foliowego i żelaza. Ponadto spożywanie soczewicy może znacząco zmniejszyć ryzyko wielu poważnych problemów zdrowotnych. W dodatku jest prosta do przygotowania, ponieważ nie wymaga długiego czasu namaczania czy gotowania jak inne rośliny strączkowe. Należy jednak pamiętać o potencjalnych skutkach ubocznych stosowania takich warzyw w postaci wzdęć, nadmiernych gazów czy dyskomfortu w obrębie jamy brzusznej. Z tego powodu zalecane jest  regularne dodawanie soczewicy do spożywanych posiłków.

Soczewica czerwona BIO 400g Bio Planet

Soczewica czerwona BIO 400g Bio Planet

 

Nieprawdopodobne korzyści zdrowotne

Choć wymienienie wszystkich nie jest możliwe, wybrałam te najważniejsze, które być może przyczynią się do wypróbowania soczewicy we własnej kuchni.

  • Błonnik

Filiżanka gotowanej soczewicy zawiera 16 gramów błonnika, co odpowiada w 63% zalecanemu dziennemu spożyciu tego składnika dla dorosłego człowieka. W dodatku to znakomite źródło błonnika nierozpuszczalnego, który reguluje ruchy jelit, polepszając pracę układu trawiennego, a to może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia raka okrężnicy, piersi, gardła i przełyku.

  • Białko

Dobra wiadomość dla wegetarian!  Soczewica stanowi bogate źródło białka, dostarczając około  18g tego ważnego składnika na szklankę, w dodatku  bez zawartości cholesterolu, występującego w mięsie. Ta informacja sugeruje obniżenie ryzyka chorób  serca i układu krążenia. Należy jednak wspomnieć o tym, że soczewica nie zawiera wszystkich niezbędnych aminokwasów, a wykorzystywanych do  syntezy białka organizmu ludzkiego, dlatego wymagane jest połączenie warzywa z ryżem lub pełnoziarnistym pieczywem, aby zminimalizować ryzyko powstania niedoboru.

  • Kwas foliowy

Oto i alternatywa w stosunku do aptecznych suplementów. Wyliczono, że  filiżanka gotowanej soczewicy zawiera aż 358 mikrogramów kwasu foliowego, co stanowi prawie 100 procent 400 mikrogramów dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy dla osób dorosłych.  Popularna  witamina B-9, wspomaga nie tylko układ nerwowy czy metabolizm energetyczny, ale również  jest niezbędna do syntezy DNA, RNA i czerwonych krwinek. Często w codziennej diecie stwierdza się niedobór tej witaminy, a to może przyczynić się do rozwoju licznych chorób tj. nowotworu, depresji, niewydolności układu krążenia czy problemów ze wzrokiem lub słuchem. Szczególnie ważne dla kobiet w ciąży jest spożywanie odpowiednich ilości kwasu foliowego, czyli  co najmniej 600 mikrogramów kwasu foliowego dziennie, aby zmniejszyć ryzyko ciężkich uszkodzeń rozwijającego się płodu.

  • Żelazo

Organizm wykorzystuje ten pierwiastek do produkcji hemoglobiny, składnika każdej czerwonej krwinki. Częstym objawem niedoboru żelaza są następujące problemy:  niedokrwistość (anemia) lub zaburzenia neurologiczne, takie jak zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (popularnie zwane ADHD). Ponieważ  żelazo w żywności pochodzenia roślinnego nie jest tak łatwo wchłaniane jak w produktach mięsnych, należy spożywać rośliny strączkowe z mięsem lub  bogatym źródłem witaminy C, np. cytrusami.

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *