Woman in Pain

Układ krążenia w niebezpieczeństwie

Według raportu Ministerstwa Zdrowia, choroby układu krążenia, w tym przede wszystkim zawał mięśnia sercowego, już od 50-ciu lat wiodą prym na liście zaburzeń, które najczęściej powodują śmierć Polaków. Ta smutna statystyka odwołuje się również do mieszkańców całego globu. Receptą jest wyłącznie korekta stylu życia oraz odżywania się. Co możemy zrobić, aby ustrzec się zagrożenia?

 

Na tropie winnego

Hemostaza jest to proces, który stoi na straży prawidłowego podtrzymywania krążenia krwi w organizmie, a przypadku krwotoku – zatamowanie uszkodzenia przez skomplikowany, biochemiczny mechanizm. Krzepnięcia krwi jest konieczne do naprawy nie tylko dużych obrażeń naczyń krwionośnych, ale również tysięcy mikroskopijnych tętniczek oraz żyłek. Bez odpowiedniej hemostazy, najmniejsze urazy naczyń mogą doprowadzić do śmiertelnych krwotoków (hemofilia to choroba dziedziczna, w której krew krzepnie w obniżonym stopniu, patrz historia carewicza Aleksego Romanowa).

Jednakże, jeśli równowaga skomplikowanych mechanizmów hemostazy jest zakłócona, wzrasta tendencja do tworzenia skrzepów we krwi.

Normalne krzepnięcie krwi jest procesem złożonym, składającym się z trzech głównych etapów:

1) zwężenia naczyń krwionośnych,

2) tymczasowej blokady przez „czop” z płytek krwi,

3) zaawansowanych reakcji biochemicznych zakończonych tworzeniem się skrzepu, który zamyka światło naczynia do momentu naprawy uszkodzonej tkanki.

Zwężenie naczyń krwionośnych, utrudniony przepływ krwi w pobliżu miejsca uszkodzenia, na skutek zbyt dużej gęstości tego płynu ustrojowego, dodatkowo dieta bogata w tłuszcze zwierzęce powodują, że w ten sposób powstaje lokalne środowisko sprzyjające tworzeniu się tzw. blaszek miażdżycowych – głównych winowajców chorób układu krążenia.

Te małe zmiany szybko narastają, tworząc w końcu blokadę naczynia krwionośnego i uniemożliwiając przepływ krwi.

Jeśli taka przeszkoda utworzy się w tętnicy wieńcowej odżywiającej serce, to po pewnym czasie dochodzi do zawału mięśnia sercowego, czyli obumarcia części komórek, na skutek niedostatecznego odżywienia i natlenienia naszej głównej „pompy”.

 middle aged woman having heart attack

Znaki ostrzegawcze

Faktem jest to, że tylko u połowy z zagrożonych osób pojawiają się takie objawy jak obrzęk, zaczerwienienie skóry, stopniowy wzrost bólu, ostry ból podczas zginania chorej kończyny, skurcze nóg, złe samopoczucie, nudności czy wymioty. Zazwyczaj jednak nie doświadczamy żadnych dolegliwości, sądzimy, że wszystko jest w najlepszym porządku – do czasu pojawienia się charakterystycznego, silnego bólu w klatce piersiowej lub kończynach. A wtedy jest już za późno……

Lepiej zapobiegać niż leczyć

1. Jeśli palisz, przestań! Palenie tworzy wolne rodniki, które uszkadzają ściany tętnic. Palenie zwiększa również ilość fibryny, białka, które „spaja” płytki krwi podczas tworzenia skrzepu (zanieczyszczenie powietrza – nieuniknione w obecnych czasach – powoduje uszkodzenie śródbłonka).

2. Ogranicz ilość spożywanego alkoholu wysokoprocentowego. Zamiast niego zalecane jest wypijanie maksymalnie dwóch lampek czerwonego wina dziennie. Do głównych zalet tego trunku należy m.in. wzmocnienie ścianek naczyniowych, wzrost poziomu dobrego cholesterolu „HDL” oraz zmniejszenie lepkości krwi przez co będzie ona miała mniejszą skłonność do krzepnięcia i tworzenia zatorów.

No alcohol sign

3. Podwyższony poziom cukru we krwi powoduje uszkodzenie śródbłonka naczyń krwionośnych, dodatkowo pojawia się ich stwardnienie oraz zagęszczenie krwi. Czekoladki lepiej więc zastąpić węglowodanami o niskim indeksie glikemicznym, czyli produktami pełnoziarnistymi, nasionami roślin strączkowych, owocami lub warzywami.

4. Zastanów się nad ograniczeniem zwierzęcych tłuszczów. W zapobieganiu chorobom układu krążenia najlepiej sprawdzają się kwasy tłuszczowe omega-3 (EPA i DHA) (nasz organizm nie potrafi ich samodzielnie produkować). Takie tłuszcze posiadają silne działanie przeciwzakrzepowe. Dobrą opcją jest codzienne spożywanie 2 łyżek siemienia lnianego lub oleju lnianego i ponad dwa posiłki z tłustych ryb tygodniowo, w tym z sardynek, śledzi, łososia czy makreli.

W tym samym czasie, ogranicz bardzo przetworzone oleje omega-6 takie jak olej rzepakowy, słonecznikowy, szafranowy i soi. Zbyt dużo omega 6 i mało omega 3 zwiastuje zapalenie lub uszkodzenie tętnic wieńcowych.

5. Dowiedz się, jak zneutralizować szkodliwe skutki stresu! Stres wszystkich rodzajów (fizyczny i psychiczny) powoduje wydzielanie adrenaliny, kortyzolu – hormonów, które uszkadzają śródbłonek poprzez zwiększenie lepkości krwi i podwyższenie stężenia cukru w płynach ustrojowych.

Reasumując, w przypadku profilaktyki chorób układu krążenia sprawdza się powiedzenie: Lepiej późno niż wcale! A więc dbajmy o zdrowie naszego serca na co dzień.

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *