Projekt bez tytułu-4-2

Biotyna- Jakie są jej funkcje w organizmie i skutki niedoboru?

Biotyna to jeden z najbardziej cenionych substancji, które mają ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Dzięki niej istnieje możliwość zachowania pięknych włosów, skóry i paznokci. Jej niedobór może skutkować poważnymi konsekwencjami, o których nie należy zapominać. Dlaczego warto przyjmować biotynę i jakie daje korzyści?
Co to jest biotyna?
To jedna z witamin z grupy B, znana również pod postacią witaminy D7. Co ciekawe, biotyna jest całkowicie rozpuszczalna w wodzie, a jej nadmiar wydala się z organizmu. Nie jest w żaden sposób magazynowany. Ma wiele ważnych funkcji w organizmie, co czyni ją substancją niezwykle cenną i pożądaną. Uczestniczy w bardzo ważnych przemianach metabolicznych, takich jak produkcja tłuszczów, czy glukozy we krwi. Ten trwały związek chemiczny jest jednak bardzo wrażliwy na zmiany temperatury, czy promieniowanie UV.
Działanie biotyny
Jak wcześniej wspomnieliśmy, biotyna ma bardzo ważny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Zostało to potwierdzone w licznych badaniach. Jej zawartość w organizmie wpływa korzystnie nie tylko na włosy, ale również na skórę i paznokcie. Czyni je mocniejszymi i bardziej odpornymi na działanie szkodliwych czynników zewnętrznych. Ma ona również wpływ na prawidłową pracę układu nerwowego człowieka, gdyż bierze ona czynny udział w przemianach metabolicznych. Dodatkowo poprawia nastrój oraz reguluje poziom glukozy we krwi. 
W jakich produktach można znaleźć biotynę?
Biotynę znaleźć można w takich produktach, jak:
• Drożdże piwne,
• mące sojowej, 
• grzybach,
• migdałach,
• sardynkach,
• orzechach włoskich,
• żółtkach jaj,
• otrębach,
• rybach,
• a nawet piwie!
Oczywiście oprócz jedzenia powyżej wymienionych rzeczy, można również wdrożyć odpowiednią suplementację, która pozwoli na uzyskanie jeszcze lepszych efektów. Zalecana dzienna dawka do spożycia biotyny to 5 mg. Nie należy przekraczać tej substancji, gdyż nadmiar biotyny i tak zostanie wydalony wraz z moczem, dlatego takie zachowanie jest całkowicie bezcelowe.
Objawy i skutki niedoboru biotyny
Podstawowym skutkiem niedoboru biotyny może być znaczne osłabienie włosów i paznokci oraz poszarzenie cery. W wielu przypadkach, kiedy poziom biotyny jest zbyt niski, zauważa się również chwiejność emocjonalną, skoki nastroju oraz nerwowość. Nierzadko obserwowane są również skoki cukru. Niekwestionowanym objawem niedoboru biotyny może być również wypadanie włosów oraz ich przetłuszczanie. Warto więc stosować dietę zawierającą dużą dawkę biotyny, gdyż dzięki temu unikniemy apatii i innym niekorzystnym zjawiskom w organizmie. Do głównych skutków niedoboru biotyny zaliczamy:
• Senność,
• rozdrażnienie,
• apatię,
• stany lękowe,
• bóle mięśni i stawów,
• rozdwajające się paznokcie,
• wypadanie włosów,
• przetłuszczanie się włosów,
• zapalenie spojówek
• drętwienie dłoni i stóp.
Czy warto suplementować biotynę?
Powyższe analizy ukazały, jak ważna jest biotyna w naszym organizmie. Dzięki niej możemy nie tylko poprawić wygląd naszej cery, skóry i paznokci, ale również poprawić funkcjonowanie układu nerwowego. To bardzo ważne dla ogólnego samopoczucia oraz funkcjonowania. Biotyna dobrze przyswaja się w organizmie, dlatego bez względu na to, czy będziemy stosować ją z pożywienia, czy też w formie suplementów diety, w krótkim czasie zarówno nasz wygląd, jak i nasze samopoczucie powinno się poprawić. Co ciekawe, na niedobory biotyny statystycznie bardziej narażone są kobiety. Niedobór grozi zwłaszcza w ciąży i podczas karmienia piersią, gdyż następują wtedy skoki tego związku w organizmie. Po konsultacji z lekarzem warto wdrożyć suplementację lub spożywać ją w produktach spożywczych. 

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *