rzodkiewka na kanapce

Rzodkiewka – królowa wiosny

Rzodkiewka jest warzywem o licznych właściwościach zdrowotnych. Stanowi bogate źródło potasu, dlatego też warto jest je włączyć do diety w przypadku nadciśnienia. Ponadto zawierają one sporo związków siarki, a więc wzmacniają wypadające włosy czy łamiące się paznokcie. Współczesna medycyna naturalna poleca również stosować rzodkiewkę na pobudzenie apetytu i niestrawność. Jakie jeszcze właściwości zdrowotne ma rzodkiewka?

Rzodkiewka jest warzywem, które z uwagi na właściwości lecznicze ceniono już w Starożytnym Egipcie i Grecji. Stosowano ją wówczas na poprawienie procesu trawienia, usprawnienie intelektu czy dobrą pamięć i wzrok. Medycyna naturalna poleca także rzodkiewki przy innych dolegliwościach.

rzodkiewka właściwości

Rzodkiewka – właściwości

Rzodkiewki sprawdzają się przede wszystkim w dolegliwościach układu pokarmowego. Pobudzają trawienie i łaknienie. Poza tym mają niewiele kalorii (16 kcal w 100 g). Wspomaga pracę wątroby oraz działa żółciopędnie i żółciotwórczo. Można ją więc stosować przy dolegliwościach wątrobowych, niestrawności, braku łaknienia czy nadfermentacji jelitowej. Rzodkiewek powinni natomiast unikać chorzy, którzy zmagają się z chorobami trzustki, wrzodami czy zespołem jelita drażliwego. W mniejszych ilościach mogą być natomiast spożywane przy kamicy fosforanowej.

Rzodkiewka wykazuje też działanie wykrztuśne, pomaga więc łagodzić męczący kaszel. Poleca się ją spożywać w przypadku astmy i dolegliwości oskrzelowych. Po rzodkiewkę można sięgnąć także cierpiąc z powodu wysokiego ciśnienia. Warzywo to zawiera sporo potasu, za sprawą którego jego poziom wraca do normy.
Poza tym w medycynie naturalnej rzodkiewka stosowana jest przy kamieniach nerkowych, anemii, krzywicy, artretyzmie, demineralizacji czy reumatyzmie. Poza tym wykazuje działanie niemal takie samo jak antybiotyk – ma właściwości grzybobójcze i bakteriostatyczne. Warto ją spożywać, kiedy włosy i paznokcie są w kiepskiej kondycji. Rzodkiewka zapobiega wypadaniu włosów i łamaniu się paznokci. Właściwości upiększające zawdzięcza obecności związków siarki.

rzodkiewka właściwości

Rzodkiewka w ciąży i podczas karmienia piersią

W ciąży rzodkiewkę można spożywać w zasadzie w dowolnej ilości. Trzeba przy tym sięgać po warzywa naturalne, które nie zawierają chemii rolniczej. Pierwsze rzodkiewki, które pojawiają się wiosną są na ogół dość mocno nawożone, a więc lepiej ich unikać i sięgać po te od lokalnych rolników. W czasie karmienia piersią można jeść rzodkiewki w niewielkiej ilości. Lepiej wówczas wybierać odmiany łagodniejsze, aby ostre związki eteryczne nie przedostały się do mleka matki, a więc i do organizmu dziecka. Wszystkie ostre produkty i przyprawy wywoływać mogą u dziecka kolki.

Rzodkiewka – kalorie

Wartość energetyczna rzodkiewek (w 100 g) – około 16 kcal

rzodkiewka w ciąży

Rzodkiewka – przepisy

Twarożek z rzodkiewką

Składniki:
twaróg 30 dkg,
rzodkiewka 2 pęczki,
cebula,
jogurt naturalny 5 łyżek,
siekany koperek 2 łyżki,
sól i pieprz do smaku
Przygotowanie:
Twaróg trzeba rozgnieść, a rzodkiewkę pokroić w kostkę. Cebulę również należy pokroić w kostkę. Całość potem się miesza z dodatkiem koperku, jogurtu naturalnego i doprawia do smaku pieprzem i solą.twarożek z rzodkiewką

Sałatka z rzodkiewką i jajkiem

Składniki
4 jajka,
2 pęczki rzodkiewek,
pęczek cebuli dymki,
opcjonalnie: tacka rzeżuchy, 1/2 pęczka natki pietruszki,
1/2 szklanki majonezu,
2 łyżeczki tartego chrzanu,
sól, pieprz.
Przygotowanie:
Jajka trzeba ugotować na twardo, a następnie ostudzić i pokroić na ćwiartki. Rzodkiewkę trzeba umyć i pokroić w plasterki. Dymkę obrać i pokroić na małe kawałki. Natkę i rzeżuchę dokładnie umyć, natkę posiekać drobno. Majonez trzeba wymieszać z tartym chrzanem, natką oraz szczypiorkiem i przyprawić do smaku solą i pieprzem. Potem do salaterki wyłożyć rzodkiewkę i dymkę oraz jajka., a następnie dokładnie posypać rzeżuchą i natką pietruszki. Na końcu wymieszać.

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *