chia seeds word and background

Nasiona Chia – czym są i skąd pochodzą?

Nasiona „Chia” pomimo niepozornego wyglądu, posiadają liczne walory zdrowotne. Funkcjonują także pod nazwą szałwii hiszpańskiej i znane są już od wieków. Chia pochodzi z Ameryki Południowej, gdzie była uważana za główny składnik diety. Zdaniem Azteków owe nasiona przyczyniały się do poprawy kondycji fizycznej i psychicznej, a nawet wpływały na koncentrację. W czasach współczesnych chia nadal jest używana i stosowana w kuchni meksykańskiej. Uprawiana jest również w wielu krajach, m.in. Argentynie, Boliwii, Ekwadorze i Gwatemali. Od niedawna zyskuje na popularności w krajach europejskich. Unia europejska zatwierdziła je jako produkt spożywczy i zezwoliła na stosowanie ich jako dodatek do chleba (5%).

Słowo „chi” oznacza „oleisty”, szałwia hiszpańska jest bowiem bogata w różnego rodzaju kwasy omega 3 i omega 6. Sama roślina w ciągu roku osiąga wysokość ok. 1 metra, zaś jej kwiaty mają kolor biały bądź fioletowy. Rozłupane owoce zawierają mnóstwo nasion barwy białej, czarnej lub brązowej i tylko one wykorzystywane są w gastronomii. Obecnie nasiona służą powszechnie do przygotowywania odżywczych napojów i żywności.

Nasiona Chia

Nasiona Chia

Zastosowanie

Nasiona Chia wolne są od składników modyfikowanych genetycznie oraz odporne na działanie szkodników. Chia nie jest tylko źródłem potrzebnych dla naszego organizmu kwasów, ale również witamin oraz przeciwutleniaczy. Nasiona bogate są w witaminy z grupy B1, B3 oraz E. Zawierają w sobie również optymalną dawkę fosforu, wapnia, magnezu i żelaza. Dodatkowo posiadają aż 20% białka. Dobrze przygotowane i podane wzmacniają nasze zdrowie. Nadają się również dla alergików bowiem nie zawierają glutenu, a sól występuje w nich w śladowych ilościach. Zalecane są dla osób z nadwagą i problemami trawiennymi, ponieważ wspomagają proces trawienia i zapewniają na długo poczucie sytości. Jednak nie tylko ludzie otyli, skorzystają z potraw zawierających nasiona chia. Korzystne są ona także dla diabetyków, ze względu na to, iż spowalniają wchłanianie cukrów i reguluj ich poziom we krwi. Wchłanianie substancji odżywczych, dzięki nim staje się dużo prostsze więc tak naprawdę skorzystają na nich wszyscy, a zwłaszcza młodzież w okresie dojrzewania i nagłego wzrostu, kobiety w ciąży oraz matki karmiące piersią.

Spożywanie suchych, zmielonych nasion, może okazać się niekorzystne dla naszego zdrowia, gdyż pęcznieją w żołądku powodując odwodnienie.  Przed jedzeniem należy je więc zamoczyć i odstawić na kilka godzin. Mokre, szybciej powiększają swoją objętość i odpowiednio nawadniają nasze komórki. Konsumpcja nasion poprawia przyswajanie posiłków i utrzymanie odpowiednich stężeń płynów ustrojowych.

Nasiona Chia w kuchni

Sprouted grain and seed bread

Nasiona posiadają wiele zalet, dlatego też warto jest zastosować je w naszej codziennej diecie. Dodawać możemy je do przeróżnych posiłków, zależy to jedynie od naszej inwencji i kreatywności. Istnieją jednak popularne potrawy, w których dodatek z nasion  sprawdza się idealnie. Należą do nich z pewnością owsianki, kasze czy sałatki. Jeśli pieczesz, możesz je również potraktować jako dodatek do pieczywa oraz ciast – dodaj ich odrobinę do zmielonej mąki, a na pewno poprawią ich wartość odżywczą. Pamiętaj jednak aby przed ich użyciem, namoczyć je w wodzie i mleku – to bardzo ważne! Najlepsza proporcja to 9:1, czyli 9 łyżeczek wody, na jedną łyżeczkę nasion. Nie ma co się dłużej zastanawiać, nasiona obniżają wartość kaloryczną posiłku i dostarczają wiele, wspomnianych wcześniej, witamin.

Samo zdrowie! Spraw, że Twoje posiłki będą jeszcze smaczniejsze i zdrowsze. Zadbaj nie tylko o siebie, ale także o swoich najbliższych.

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *