napoje na upały

Napoje na upały – co pić, a czego unikać?

Co warto pić w upały, a czego lepiej unikać? Należy przede wszystkim pamiętać, że nie można dopuścić do odwodnienia poprzez szybkie gaszenie pragnienia odpowiednią ilością płynów, która wynosi 2-3 litry dziennie. Napoje na upały – podpowiadamy, po co warto sięgać a czego zdecydowanie unikać w czasie tropikalnych upałów…


Upały powodują pocenie, które w naturalny sposób ma chronić organizm przed przegrzaniem. Powoduje to jednak również usuwanie cennych substancji, wody i soli mineralnych (sodu i potasu), a ich brak powoduje zachwianie stanu równowagi organizmu. Rezultatem takiej sytuacji będzie na przykład: osłabienie układu krwionośnego (wysokie ciśnienie, większe ryzyko zawału i udaru) czy obciążenie układu nerwowego (osłabienie koncentracji oraz apatia). W lecie można przyjmować lekko podgrzane napoje, które również są skuteczne w celu obniżenia temperatury ciała. Istotne jest jednak nie tylko ile płynów się spożywa, ale także to, jakie – nie każdy napój odpowiednio uzupełni utracone elektrolity.

zdrowe napoje na upały

Napoje na upały – co warto pić?

 

Woda mineralna – nie tylko na upał

Na upały dobrze sprawdza się sięgnięcie po wodę, zarówno wysokozmineralizowaną, jak i też średniozmineralizowaną. Zawierają one wysokie stężenia substancji mineralnych, na przykład magnezu (50-100 mg w litrze) oraz wapnia (150 mg na litr), dobrze gdy w proporcjach 1:2. Jako dodatek użyć można cytryny, mięty czy melisy, co dodatkowo daje poczucie orzeźwienia. Woda może być w temperaturze pokojowej lub też lekko schłodzona.
Upały powodują utratę przede wszystkim sodu i chloru, a także nieco potasu, nie zaś magnez czy wapń, stąd przy intensywnej potliwości, nawadnianie tylko wodą, nie zapewnia odpowiedniego stężenia tych pierwiastków, stąd też warto zadbać o ich dostarczanie w inny sposób.

Sok pomidorowy – źródło potasu

Sok pomidorowy to doskonałe źródło potasu (230 mg/100 g), stąd warto sięgnąć po szklankę tego soku, aby uzupełnić niedobory potasu. Alternatywą może być gazpacho – hiszpańska zupa serwowana na zimno. Ze względu na to, że jest to słona potrawa, pozwala ona dostarczyć również sód.

Owoce – ugaszą pragnienie

Owoce doskonale nadają się do gaszenia pragnienia, gdyż w większości składają się z wody. Można również przyrządzać napoje na ich bazie. Na upały sprawdzą się owoce, które są dobrym źródłem potasu, na przykład: morele (260 mg), brzoskwinie (190 mg), czereśnie (220 mg), truskawki (150 mg), gruszki (116 mg) czy też cytrusy.

Koktajl z ogórków lub melona

Ogórek to w 95% woda, a dodatkowo zawiera też potas (ok. 140 mg). Dlatego idealną potrawą na lato jest chłodnik ogórkowy. Dwa razy więcej potasu ma jednak melon, z kolei chętnie jedzony w lecie arbuz posiada jedynie 70 mg tego pierwiastka.

Herbata miętowa

Mięta doskonale chłodzi, dzięki czemu łatwiej obniżyć temperaturę ciała. Z powodzeniem można sięgać więc po słaby napar z mięty, zarówno ciepły jak i schłodzony. W ten sposób z upałami radzą sobie na przykład Arabowie, którzy chętnie sięgają po małej ilości gorącej zielonej herbaty z miętą. Natomiast w Ameryce Południowej chętnie spożywa się gorącą Yerba Mate.

Napoje izotoniczne

Spadek elektrolitów obecny jest nie tylko podczas aktywności fizycznej, ale tez upałów. Dlatego w obu przypadkach sprawdzą się napoje izotoniczne, gdyż wyrównują poziom wody, uzupełniając przy tym niedobór elektrolitów. Zawierają one również witaminy i niewielkie porcje węglowodanów.

napoje na upalne dni

Napoje na upały – czego unikać?

 

Alkohol – nie w czasie upału

Upały powodują nadmierne rozszerzanie się naczyń krwionośnych, zmniejszając w ten sposób wydolność układu krążenia. W taki sam sposób działa alkohol, co powoduje, że spożywany w upał przyczynia się do wahania ciśnienia. Picie alkoholu podczas upału może więc powodować różne problemy zdrowotne, na przykład arytmię serca. Upały mogą również zwiększać skłonność do zakrzepów czy udarów cieplnych. Dlatego na alkohol można sobie pozwolić dopiero wieczorem, choć jedynie w postaci szklanki piwa czy tez lampki wina.

Kawa – wypłukuje cenne składniki

Kofeina, która zawarta jest w kawie podnosi ciśnienie, a więc jest przez to moczopędna, co doprowadza do wypłukiwania cennych pierwiastków z organizmu. Dla smakoszy kawy najlepszym rozwiązaniem w upał będzie szklanka zimnego latte czy też kawa bezkofeinowa.

Mocna herbata

Herbata ze względu na obecność teiny, działa podobnie jak kawa, a więc również przyczynia się do usuwania elektrolitów z organizmu.

Cola i napoje energetyczne

Cola również zawiera kofeinę, co sprzyja utracie cennych pierwiastków z organizmu, zwłaszcza magnezu czy potasu. W coli zawarty jest również kwas fosforowy, który wchodzi w reakcję z wapniem, co powoduje jego wypłukiwanie. Warto unikać nie tylko coli, ale także napojów energetycznych, gdyż zawierają one dużą ilość cukru, a ponadto są nasycone dwutlenkiem węgla.

Słodkie napoje

W upalne dni lepiej jest nie spożywać słodkich napojów. Cukier utrudnia wchłanianie płynów oraz przenikanie z przewodu pokarmowego do komórek organizmu, co powoduje, że organizm trudniej jest nawodnić.

Komentarze: 1
  1. Inna

    Warto pić więcej wody. Ludziom często się wydaje, że coś słodkiego (sok, napój) lub alkohol ugaszą pragnienie, jednak często okazuje się że jest to bardzo złudne.Lepiej wybrać szklankę wody niż dwie szklanki innego, sztucznego napoju.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *