greenlifa-olejespozywcze

Najzdrowsze oleje spożywcze

Wysokiej jakości oleje roślinne, między innymi lniany i konopny, to ostatnimi czasy prawdziwy hit wśród zwolenników zdrowego stylu życia. Dlatego coraz częściej z półek sklepowych znikają również i one, a nie tylko osławiona oliwa extra vergin. Przyglądamy się trzem najzdrowszym olejom roślinnym i podpowiadamy, jak je wykorzystać.

Olej lniany – kwintesencja zdrowia i urody

Olej lniany to, z uwagi na bogactwo cennych składników, zdecydowany lider pośród olejów roślinnych. Pozyskiwany jest z nasion lnu zwyczajnego przy użyciu metody tłoczenia na zimno. Oznacza to, że nie nadaje się do podgrzewania, nie można na nim smażyć, dusić ani piec. Podawany powinien być na zimno, jako dodatek do dań. Jego smak jest dość specyficzny, jednak jest on w przypadku oleju lnianego rzeczą drugorzędną, najważniejsze są bowiem bezcenne wartości prozdrowotne i dlatego zdecydowanie warto wprowadzić go na stałe do swojej kuchni. Dużą zaletą oleju lnianego jest niewygórowana, w stosunku do ogromnych walorów, cena, a ponadto wysoka wydajność – wystarczy spożywać 1-2 łyżki oleju dziennie, aby zauważyć jego korzystny wpływ na zdrowie i urodę.

Olej lniany obfituje w witaminę E oraz nienasycone kwasy omega-3, omega-6 i omega-9. Proporcja tych trzech typów kwasów jest w oleju lnianym bardzo korzystna dla organizmu człowieka, dzięki czemu tak dobrze wpływa on na zdrowie. Poprawia odporność, hamuje procesy starzenia, reguluje poziom cholesterolu, zapobiega nowotworom, chorobom serca i układu krążenia. Nieoceniony jest również wpływ oleju lnianego na pracę mózgu i na układ nerwowy oraz kostny. Poleca się go również w sytuacjach zakłóconej gospodarki hormonalnej, na przykład w menopauzie lub zaburzeniach miesiączkowych.

Olej lniany przyspiesza metabolizm i pozytywnie wpływa na pracę mięśni oraz ogólną wydolność organizmu, dlatego rekomendowany jest osobom trenującym i dbającym o szczupłą sylwetkę. Nie sposób nie wspomnieć o jego dobroczynnym wpływie stan skóry, włosów i paznokci. Jeśli narzekasz na problemy skórne, wypadające, cienkie lub zniszczone włosy bądź słabe paznokcie, regularne wewnętrzne i zewnętrzne stosowanie oleju lnianego może znacznie poprawić ich kondycję.

Olej-lniany

Jak stosować olej lniany w kuchni?

Kulinarne możliwości stosowania oleju lnianego są bardzo szerokie. Można go dodać do każdej pasty, sałatki, surówki, sosu i dressingu. Jogurt naturalny z otrębami, płatkami owsianymi lub ziarnami zbóż z dodatkiem oleju lnianego to świetny sposób na zdrową i lekką przekąskę w ciągu dnia. Niewielką ilość oleju lnianego warto dodać do przygotowywanych przez siebie smoothies i soków. Możesz również okrasić nim dania obiadowe, na przykład kasze, ryż, makarony, gotowane warzywa albo posmarować nim świeże lub wyjęte z tostera pieczywo.

Olej z konopi wkracza na salony!

Nie bez przyczyny olej konopny coraz częściej gości w kuchniach dbających o zdrowie osób. Podobnie jak olej lniany, zawiera w sobie wiele cennych składników, które są doskonale utrwalone dzięki wytłaczaniu na zimno. Spożywając olej z konopi dostarczasz organizmowi dużą ilość kwasów omega-3 i omega-6, witaminy: E, A, B, K, a także wapń, cynk, magnez i fosfor. Ponadto znaleźć w nim można cenne fitosterole, fosfolipidy i przeciwutleniacze.

Wpływ oleju konopnego na zdrowie jest wielostronny. Działanie antyrakowe, wspieranie układu krwionośnego, nerwowego i kostnego, walka z cukrzycą i złym cholesterolem, wspomaganie pracy wątroby i nerek, regulowanie gospodarki hormonalnej oraz działanie antybakteryjne i przeciwgrzybiczne – to tylko niektóre z jego licznych atutów. Na uwagę zasługuje również jego zdolność do przyspieszania regeneracji skóry, dlatego jest on polecany osobom borykającym się z różnego rodzaju dolegliwościami dermatologicznymi, w tym: z trądzikiem, łuszczycą, bliznami, itp. Olej z konopi to także naturalny kosmetyk – regeneruje włosy, nawilża, odżywia i chroni cerę, pomaga walczyć ze zmarszczkami i innymi efektami starzenia.

Zastosowanie oleju z konopi

Choć oleju z konopi nie użyjesz do smażenia i pieczenia, świetnie sprawdzi się jako zimny dodatek. Ponieważ odznacza się ciekawym i wyrazistym smakiem z orzechowymi i korzennymi nutami, możesz liczyć na niebanalne urozmaicenie przygotowywanych dań i przekąsek. Dodaj olej konopny do ulubionej sałatki, surówki, sosu, pasty lub kremu z warzyw. Wzbogać nim prozdrowotny koktajl, posmaruj grzanki lub wykorzystaj jako obiadową okrasę.

Zastosowania kulinarne to oczywiście nie wszystko. Olej z konopi znajdzie swe miejsce jako składnik domowych kosmetyków, w tym: kremów, balsamów, serum, masek na ciało i włosy. Jeśli więc dbasz o urodę, olej z konopi będzie twoim nieodwołalnym sprzymierzeńcem. Zaś w przypadku dolegliwości dermatologicznych, smarowanie olejem konopnym objętych zmianami fragmentów skóry, spowoduje jej szybszą odnowę.

olej-rzepakowy-greenlife

Uniwersalny i zdrowy olej rzepakowy

Olej rzepakowy na półkach sklepowych znaleźć można zarówno w formie rafinowanej, jak i nierafinowanej. Ta pierwsza odmiana jest bardziej uniwersalna – doskonale sprawdzi się podczas smażenia i pieczenia potraw, a także jako dodatek do sałatek i innych dań na zimno. Natomiast oleju rzepakowego nierafinowanego używa się niemal wyłącznie na zimno (lub ewentualnie do bardzo krótkiego smażenia).

Jeśli chodzi o walory zdrowotne, zarówno w oleju rzepakowym nierafinowanym, jak i rafinowanym, obecne są drogocenne kwasy tłuszczowe z grupy omega, przy czym wyższą wartością pod tym względem wyróżnia się olej nierafinowany. Obok kwasów omega w oleju rzepakowym znaleźć można również witaminy A, D, K, E. Spośród jego licznych zalet w szczególności wymienić można: dobroczynny wpływ na serce, regulowanie poziomu cholesterolu, przeciwdziałanie licznym chorobom (w tym miażdżycy, nadciśnieniu, chorobom stawów), wspomaganie odporności, a także działanie odmładzające.

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *