viele gabeln mit gesunden lebensmitteln

Najczęściej popełniane błędy podczas odchudzania część I

Już po Świętach, a nawet po Sylwestrze. Przybyło dodatkowych kilogramów?;) Nawet jeśli, to nie szkodzi – raz do roku można pozwolić sobie na małe szaleństwo:) Mamy w końcu całą długą zimę, aby przygotować swoje ciała na przyjście wiosny i lata – krótkich szortów, wyciętych topów i strojów kąpielowych. Musimy jednak sporządzić sobie jakiś plan. To co? Do dzieła!:) Wracamy do formy!:)

Przyznam szczerze, że nie jestem jakąś specjalistką od diet i odchudzania. Prawdę mówiąc… nigdy nie byłam na diecie. Niemożliwe? A jednak:) Należę do tych genetycznych szczęśliwców, o szybkiej przemianie materii, którym przydałaby się raczej dieta na przytycie (o której niebawem na pewno również coś napiszę) niż dieta na odchudzanie. Znam jednak wiele osób, które walczą lub walczyły ze zbędnymi kilogramami. Osób, które ciągle są „na diecie” i myślę, że udało mi się zaobserwować błędy, które popełniają.

Before and after a diet, girl surprised by measuring waist

Błędy najczęściej popełniane podczas odchudzania:

1) Brak planu. „Schudnę. Muszę schudnąć! Zaczynam dietę od jutra! Albo może od poniedziałku!” I na tym się kończy. A przecież nie wystarczy po prostu „być na diecie”. Czyli co – mniej jeść? Nie jeść niezdrowym produktów? Koniecznie trzeba przygotować sobie plan działania. Rozpisać z jakich produktów rezygnuję, czym je zastąpię, kiedy zaczynam i ile minimalnie zamierzam wytrwać w swoim postanowieniu.

Warto także co kilka dni wyznaczyć sobie tzw. „dzień nagrody” – czyli możliwość zjedzenia ukochanego smakołyku (byle takie dni nie pojawiały się zbyt często;)) Jeśli uda nam się dotrwać do danego dnia w nagrodę możemy zjeść naszą „nagrodę”. Jeśli nie udało nam się oprzeć pokusie i już wcześniej zjedliśmy coś „zakazanego” niestety musimy obejść się smakiem. Ta metoda naprawdę działa. O wiele łatwiej odmówić koleżance, częstującej w poniedziałek chipsami, mając świadomość, że już w środę czeka na nas ulubione ciastko i kawa z bitą śmietaną, prawda?:)

2) Wygórowane oczekiwania. 10 kg w tydzień? Naprawdę? Kilka lat niezdrowej diety i w głowie figura modelki osiągnięta w tydzień? Niestety to tak nie działa. Cieszmy się z małych sukcesów, z każdego kilograma, z każdego centymetra mniej.

Diet collage

3) Zbyt szybka rezygnacja. W związku z tym, że schudnięcie wymaga czasu (i wysiłku) wiele osób bardzo szybko się poddaje i zbyt szybko rezygnuje. Nie widać efektów od razu, więc „żegnaj dieto”. Wielu osobom wydaje się, że utrata wagi powinnam nastąpić z dnia na dzień. Rozpoczynam dietę, więc za tydzień powinnam mieścić się już w mniejszy rozmiar?  Nie, nie, nie. Każdy organizm jest inny, każdy jednak potrzebuje czasu na zrzucenie zbędnych kilogramów. Zatem cierpliwości! Dajmy sobie czas – w końcu i tak upłynie!

4) Brak sportu. Brak aktywności fizycznej to jeden z najczęściej popełnianych błędów podczas odchudzania. Sama dieta to nie wszystko, musimy także jeszcze zmobilizować się do regularnego ruchu! Aerobik, bieganie, zumba, pilates, siłownia, sporty zespołowe? Znajdź coś dla siebie i do dzieła! Tylko aktywność fizyczna + odpowiednia dieta może dać nam piękne, zdrowe ciało.

healthy balanced lifestyle

5) Zbyt rygorystycznie. Bycie na diecie, walka o szczuplejsze ciało, lepsze samopoczucie i zdrowie nie może odbywać się za wszelką cenę! Nie możesz nie jeść „nic” i padać z wyczerpania! Musisz dostarczać swojemu organizmowi niezbędną ilości kalorii, potrzebną do prawidłowego funkcjonowania! Poza tym będąc na tak zwanej „głodówce” czy „diecie cud” nie wytrzymasz długo! Dzień? Dwa? Tydzień? I co dalej? Znów wrócisz do swoich starych przyzwyczajeń. Zamiast tego postaw na racjonalną, odpowiednio zbilansowaną dietę! Dietę, która nie będzie utrudniała Ci codziennego życia, nie będzie sprawiała, że będzie ci ciągle słabo, albo nie będziesz potrafił na niczym się skoncentrować! Musisz dbać o swoje ciało! Najważniejsze jest zdrowie!

6) Monotonna dieta. Pewnie słyszałeś o tzw. diecie „kapuścianej” czy diecie „bananowej”? Zdecydowanie nie polecam. Dieta powinna być urozmaicona! Jedzenie codziennie tego samego odbiera nam całą radość spożywania posiłków. Warto poszukać przepisów na najróżniejsze zdrowe i niskokaloryczne potrawy, zainteresować się żywnością ekologiczną, odkryć nowe smaki! Raczej zastępować niezdrowe produkty innymi – zdrowszymi, niż całkowicie z nich rezygnować i cały miesiąc odżywiać się np. wyłącznie ziemniakami…

Fit young woman fighting off fast food

7) Bezgraniczna wiara w suplementy diety. W telewizji i Internecie możemy natknąć się na niezliczoną ilość reklam zachwalających najróżniejsze herbatki  i suplementy odchudzające. Nie ma co wierzyć, że dzięki takim produktom schudniemy. Owszem, mogą one np. pomoc nam w szybszej przemianie materii, ale sama nie zdziałają cudów!

Część druga w kolejnym wpisie:)

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *