Jogurt-greenlifa

Korzyści płynące ze spożywania jogurtów naturalnych

Jogurt naturalny to samo dobro. Zapewniają o tym liczne publikacje, nawet naukowe. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej temu cudownemu, choć tak zwykłemu specyfikowi. Oto niepodważalne korzyści wynikające ze spożywania jogurtów.

Jogurt na przestrzeni wieków

Badania naukowe dowodzą, że jogurt znano już w starożytności. Był on szalenie popularny w Indiach i jedzony bardzo często, zwłaszcza przez ubogą ludność wiejską. Produkowany z mleka, którego na wsi było pod dostatkiem był pysznym orzeźwiającym napojem. Niektóre przekazy podają, że jogurt po raz pierwszy powstał dużo wcześniej, jednak nie są to naukowo potwierdzone informacje. Początkowo produkowany był z mleka bawolego, a dopiero w dużo późniejszym czasie do jego produkcji zaczęto używać mleka koziego bądź krowiego. Poprzez gotowanie mleko było pasteryzowane oraz zagęszczane. Następnie odstawiano je w ciepłe miejsce (w Indiach nie było to duże wyzwanie ze względu na panujący tam klimat) i czekano, aż ciepłolubne bakterie zajmą się mlekiem i poprzez fermentację przekształcą mleko w jogurt. Przemysłową produkcję jogurtu na większą skalę rozpoczęto dopiero w XIX wieku. Przedtem był uzyskiwany jedynie metodą chałupniczą.

Ten mleczny przysmak przeszedł długą drogę zanim trafił na europejskie stoły. Początkowo był nawet sprzedawany w europejskich aptekach ze względu na jego szerokie właściwości lecznicze. W późniejszym czasie trafił jednak do sklepów spożywczych, w których znajdziemy go do dzisiaj.

Codzienne spożywanie jogurtu niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych. Warto więc umieścić go w naszej codziennej diecie, bo możemy na tym tylko zyskać.

Jogurt i jego prozdrowotne działanie

Redukuje ciśnienie krwi. Nie do wiary? O dziwo niewiele się o tym pisze. Jeśli już powstają artykuły o prozdrowotnym działaniu jogurtu, to raczej mało kto wspomina o tej ważnej właściwości. Dla wysokociśnieniowców ma to jednak ogromne znaczenie. Nadciśnienie jest bowiem powodowane zbyt wysokim poziomem sodu w organizmie, jogurt natomiast zawiera potas, a ten przyczynia się do wyrównania poziomu sodu we krwi. Jednak spadek ciśnienia na pewno nie będzie tak duży jak po zastosowaniu tabletek na nadciśnienie, dlatego nie powinno się z nich rezygnować w żadnym wypadku. Jednak jogurt jako uzupełnienie kuracji może być znakomitym dodatkiem.

Chroni przed próchnicą. Niemożliwe? A jednak. Jogurt w swoim składzie zawiera kwas mlekowy. Ten z kolei unieszkodliwia bakterie, które mają wpływ na erozje szkliwa, czyli próchnicę. Oczywiście jeśli zjemy jogurt wieczorem na kolację, to nie powinniśmy rezygnować z umycia zębów przed spaniem.

Wspomaga odporność. Jogurty są siedliskiem pożytecznych bakterii, wielu różnych gatunków. Niektóre z nich mogą w znaczący sposób wpłynąć na podniesienie ogólnej odporności organizmu. Poprzez stymulację leukocytów znacząco wpływa na zwiększenie ich możliwości obronnych. Należy pamiętać, że nie wszystkie jogurty zwierają bakterie mające wpływ na odporność, ale warto takiej informacji szukać na opakowaniu.

Ogromne i nieocenione źródło witamin. Poza wapniem, o którym każdy zapewne doskonale wie, jogurty zawierają również witaminy A, D, i K oraz witaminy z grupy B, między innymi B2, B5, B12, fosfor, potas i cynk. To ogromne bogactwo jak na tak niepozorny produkt. Ponadto połączenie tych wszystkich witamin znacznie zwiększa wchłanianie do organizmu innych związków, na przykład witamina D wspomaga wchłanianie wapnia.

Jogurt i jego wpływ na kondycję fizyczną

Piękna talia dzięki jogurtowi. Oczywiście nie obejdzie się bez aktywności fizycznej, jednak jogurt ma wyraźny wpływ na ograniczenie wydzielania kortyzolu. Ten natomiast jest hormonem odpowiedzialnym za gromadzenie tkanki tłuszczowej w okolicy pasa. A mniej tłuszczyku w pasie, to zgrabniejsza talia. Z pewnością każda kobieta marzy o talii osy. Dodatkowo proteiny zawarte w jogurcie mają wyraźny wpływ na wykorzystanie białka mięśniowego i hamują jego użycie na cele energetyczne.

Najlepsza naturalna regeneracja po treningu. Ponieważ porcja jogurtu zawiera zarówno białka, jak i węglowodany w idealnych proporcjach, ma znakomity wpływ na regenerację zmęczonych po treningu mięśni. Dzięki spożyciu jogurtu dostarczamy organizmowi wszystkiego co niezbędne do odbudowania sił.

jogurt-greenlife-

Jogurt naturalny – zaufaj jego właściwościom

Zawiera żywe kultury bakterii. Słyszymy o tym w telewizji bardzo często, jednak co to właściwie dla nas oznacza? Żywe kultury bakterii to bakterie pożyteczne. Mają one ogromny wpływ na budowę i utrzymanie prawidłowej mikroflory w układzie pokarmowym. Poczynając od jamy ustnej, a kończąc na jelitach. Nie są one trawione w żołądku i dzięki temu, wciąż żywe, przedostają się do naszych jelit. Tam następnie zagnieżdżają się i dbają o to, by szkodliwe i chorobotwórcze bakterie nie mogły się namnażać. Dzięki takiemu działaniu cały nasz układ pokarmowy funkcjonuje znacznie lepiej.

Obniża poziom cholesterolu. Kolejna niesamowita właściwość jogurtu naturalnego. Ze względu na swój skład chemiczny i obecność wielu korzystnych związków, ma on znaczący wpływ na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu. Udowodniono naukowo, że dzięki spożywaniu codziennie porcji jogurtu, w dużym stopniu obniża się poziom cholesterolu. I tak poprzez mały wysiłek, jakim jest jedzenie jogurtu, możemy otrzymać ogromną korzyść.

Wspiera w leczeniu infekcji jelit. To obecne w jogurcie żywe kultury bakterii działają w ten sposób. Oczywiście jogurt nie zastąpi leczenia farmakologicznego, ale będzie jego doskonałym uzupełnieniem. Przyjazne bakterie obecne w jogurcie docierają do jelit, a tam namnażają się i dbają o utrzymanie prawidłowej mikroflory. A tym samym nie sprzyjają namnażaniu niekorzystnych bakterii chorobotwórczych. U osób zdrowych spożywanie jogurtu działa profilaktycznie. I tutaj warto wspomnieć, że prozdrowotne bakterie działają nie tylko w jelicie cienkim, ale również docierają do jelita grubego i wspomagają jego pracę. Dlatego też są doskonałą profilaktyką oraz wsparciem leczenia – zarówno biegunek, jak i zaparć, również w syndromie jelita wrażliwego.

Wspomaga leczenie infekcji drożdżycowych. Codzienne spożywanie kubeczka jogurtu bogatego w bakterie probiotyczne zmniejsza kolonie drożdży w jelitach, a tym samym częstotliwość powodowanych przez nie infekcji. Warto natomiast pamiętać, aby nie sięgać po słodzone jogurty, ponieważ cukier w nich zawarty jedynie „nakarmi” i pobudzi kolonie drożdży, a to dodatkowo pogorszy sytuację chorobową. Dlatego też spożywajmy tylko jogurty naturalne.

Łagodzi objawy zapalenia pęcherza moczowego. Dotyczy to jogurtów probiotycznych. Dzięki obecności kolonii pożytecznych bakterii zostaje zniwelowana ilość bakterii chorobotwórczych odpowiedzialnych za infekcje pęcherza moczowego. Jogurty w tej sytuacji są też doskonałą profilaktyką. Zapalenie pęcherza moczowego niestety jest infekcją, która lubi nawracać. Dlatego też u osób ze skłonnościami do tego typu infekcji zalecane jest codzienne spożywanie jogurtu naturalnego, aby ograniczyć zachorowalność, a w dalszej kolejności występowanie nieprzyjemnych objawów.

Zapobiega osteoporozie. Ze względu na bogactwo wapnia, dwa kubeczki jogurtu naturalnego (około 300 ml) to zaspokojenie całego dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Ponadto dzięki połączeniu go z witaminą D, również obecną w jogurcie, wchłanianie wapnia jest bardziej efektywne. Dlatego też starsze kobiety w grupie ryzyka (osteoporoza jest dziedziczna) powinny szczególnie zadbać, aby w swojej codziennej diecie uwzględnić odpowiednią ilość jogurtu.

Pozytywne działanie jogurtu na nasz organizm od wewnątrz pewnie nikogo już nie dziwi. Ale nie każdy wie, że można go również stosować na zewnętrzną barierę ochronną naszego ciała, a mianowicie na skórę. Tak, jogurt sprawdza się znakomicie również jako kosmetyk. Dzięki bogactwu związków, które zawiera, jogurt nadaje się do pielęgnacji każdego typu skóry. Zastosowany jako maska jest idealny, aby odżywić i nawilżyć skórę, ale też zmniejsza zmiany trądzikowe. Oczywiście po zastosowaniu należy go spłukać ciepłą wodą. Jest to ważne w przypadku skóry tłustej, aby niepotrzebnie nie zapychać porów. Jednak zostawiony na twarzy nawet przez godzinę może zdziałać wiele dobrego i uczynić cuda.

Jogurt-greenlife

Jogurt zamiast mleka

Lepszy niż mleko. Doskonale wiemy, że mleko jest znakomitym źródłem wapnia. Jednak jogurt jest od niego bogatszy w wiele korzystnych związków, a do tego jest dużo łatwiej strawny. Mleko zawiera cukier – laktozę, która nie przez wszystkich jest trawiona. Osoby z nietolerancją laktozy po wypiciu mleka mogą cierpieć na bóle brzucha, nudności czy biegunki. Jednak w procesie powstawania jogurtu, bakterie pracujące nad jego produkcją rozkładają laktozę na cukry proste, lepiej trawione i przyswajane przez organizm i w ten sposób ułatwiają życie wielu ludziom. Osoby cierpiące na brak enzymu trawiącego laktozę nie muszą jednak rezygnować z bogactwa witaminowego, ale przede wszystkim ze źródła łatwo przyswajalnego wapnia. Jogurt jest dla nich całkowicie i zupełnie przystępny. Śmiało mogą go spożywać każdego dnia, bez narażania się na przykre dolegliwości, które występują w ich organizmie po mleku.

Na tym nie koniec przewagi jogurtu nad mlekiem. Jogurt zawiera 4-5 razy więcej aminokwasów i ponad 4 razy więcej witamin z grupy B, w tym kwasu foliowego. Od wieków powtarza się, że mleko jest najbogatszym źródłem wapnia, ale okazuje się, że aby otrzymać taką samą ilość wapnia co z 350 ml jogurtu, trzeba byłoby wypić aż 500 ml mleka. To dosyć znacząca różnica. Choć oczywiście witamina D, sprzyjająca przyswajaniu wapnia, jest obecna zarówno w jogurcie, jak i w mleku.

Jeżeli traktujemy dbanie o drowie i dobrą kondycję na poważnie, a obawiamy się wielu konserwantów i dodatków, które można znaleźć w jogurtach sklepowych, możemy też sięgnąć po rozwiązanie, jakim jest domowa produkcja jogurtu. Jest to zabieg mało czasochłonny. Wystarczy ciepłe, pasteryzowane mleko zaszczepić bakteriami (do kupienia są specjalne mieszanki) lub można po prostu dodać do mleka jogurt i taką miksturę odstawić w ciepłe miejsce. Najlepiej szczelnie owinięte kocem, aby nie traciło ciepła. Po około 6-8 godzinach jogurt będzie gotowy do spożycia. Można też do tego celu zastosować specjalne urządzenie, zwane jogurtownicą. Dzięki niemu zabieg będzie jeszcze prostszy, ponieważ zadba ona o właściwą temperaturę powstawania jogurtu i nie dopuści do jej utraty. Tak powstały jogurt będzie najzdrowszym z możliwych, ponieważ uzyskamy pewność, że nie został dosłodzony lub potraktowany aromatami, zagęstnikami czy stabilizatorami. Samo zdrowie!

Jak widać, korzyści płynących ze spożywania jogurtu jest co niemiara. Nie ma też żadnych przeciwskazań co do częstości jego jedzenia, a może on zrobić dla naszego organizmu wiele dobrego.

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *