Kiełki – gdzie kupić nasiona?

Gdzie kupić nasiona na kiełki?

kiełki
W sklepach ze zdrową żywnością i sklepach ogrodniczych można bez problemu kupić różnorodne nasiona na kiełki. Wybór nasion do kiełkowania powinien opierać się na ich jakości i przeznaczeniu. Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę, decydując się na zakup nasion na kiełki?

Jakie kwestie są istotne podczas zakupu nasion na kiełków?
Poniżej krótka lista rzeczy, których należy unikać, wybierając nasiona na kiełki:

1. szukaj surowych nasion, które nie zostały poddane obróbce chemicznej. Naturalne nasiona, które nie przeszły żadnej obróbki, są najbardziej wartościowe i zdrowe dla organizmu;

2. unikaj popękanych lub zmielonych nasion

3. Kupuj nasiona do kiełkowania w opakowaniach próżniowych. Wówczas masz pewność, że nie uległy zawilgotnieniu i podgniciu.

Dlaczego warto urozmaicić codzienną dietę kiełkami?
Jedną z głównych zalet kiełków jest to, że zawierają enzymy. Enzymy te, wraz z wieloma innymi korzyściami odżywczymi kiełków, są zawarte w największym stopniu wtedy, gdy są spożywane na surowo lub są niegotowane. Równie dobrze smakują kiełki zmieszane z sałatkami, ułożone na kanapkach czy dodane do dipów i zup. W każdej z tych kategorii wspaniale sprawdzą się kiełki lucerny, brokułu, rzodkiewki i kozieradki. Poza tym warto skosztować także kiełków soczewicy czy nasion słonecznika.
Wiele gotowanych dań można posypać kiełkami wymienionymi powyżej lub lżejszymi kiełkami strączkowymi, takimi jak na przykład fasola mung. Smażenie jest doskonałym sposobem na wykorzystanie wyhodowanych kiełków soczewicy i kiełków fasoli mung.
Wreszcie kiełki ziaren świetnie nadają się jako zdrowe dodatki do chleba. Podczas gdy najbardziej oczywistym wyborem są kiełki pszenicy, żyta lub jęczmienia, kiełkujące rośliny strączkowe, takie jak soczewica i fasola, można również dodawać do ciasta chlebowego w niewielkich ilościach.

Gdzie można kupić nasiona na kiełki?
Obecnie w sklepach możemy bez problemu dostać niemal wszystko. Podobnie jest z nasionami na kiełki roślin, zarówno tych pochodzenia typowo europejskiego, jak również azjatyckiego. Aby mieć pewność wysokiej jakości produktu, najlepiej zdecydować się na zakup w sklepie ze zdrową żywnością, który ma doskonałe opinie w internecie i cieszy się dużym zaufaniem ze strony kupujących. Wtedy można uniknąć sytuacji, w której zamówienie okaże się słabej jakości, a smak kiełków będzie pozostawiał wiele do życzenia. Ze względów zdrowotnych dobrze wybierać nasiona wolne od GMO, a także pozbawione bakterii chorobotwórczych, takich jak salmonella czy bakterie E.Coli. Atestowane sklepy ze zdrową żywnością dają pewność, że to, co się kupuje, jest w pełni bezpieczne dla zdrowia.

W jaki sposób uprawiać nasiona na kiełki?
W sklepach można obecnie kupić specjalne, kilkupiętrowe kiełkownice wykonane z tworzyw sztucznych. Na ich opakowaniu zawsze znajduje się krótka instrukcja dotycząca prawidłowej uprawy. Ich powierzchnia jest zbudowana w taki sposób, aby po wlaniu góry na najwyższe piętro woda spływała łagodnym strumieniem przez kolejne „balkoniki”, aż dotrze na ostatni poziom urządzenia. Z pewnością kiełkownice tego typu ułatwiają uprawę kiełków, choć nie są niezbędne do uzyskania smacznych i wartościowych plonów. Aby ułatwić wzrost nasionom, można umieścić je na spodzie litrowego słoja, a nakrętkę nakłuć w taki sposób, aby zapewnić kiełkom odpowiedni poziom wentylacji. Warto pamiętać, że niezależnie od tego, w jakim pojemniku ostatecznie znajdą się nasiona, muszą mieć odpowiednio czyste warunki rozwoju. Po zakupie kiełkownicy w sklepie należy umyć ją dokładnie wodą z mydłem.

Zalety cukru brzozowego – poznaj najważniejsze z nich!

ksylitolKsylitol, zwany również cukrem brzozowym, został wyprodukowany przez
niemieckiego chemika z kory brzozowej w 1891 roku. Jednak dopiero w czasie
II wojny światowej stał się słodzikiem. Choć największe triumfy popularności
święci obecnie, nie wszyscy wciąż wiedzą o jego wspaniałych właściwościach.

Kiedy pojawił się ksylitol?

Ksylitol został odkryty w XIX wieku przez niemieckiego chemika, choć w czystej
postaci nie pojawiał się aż do lat 30. XX wieku. Był używany podczas II wojny
światowej jako substytut cukru dla wielu żołnierzy. Obecnie można go bez problemu
znaleźć w gumie do żucia, paście do zębów, płynie do płukania ust, a nawet
niektórych lekach farmaceutycznych. Definicja ksylitolu jako „naturalnego słodzika”
jest przedmiotem debaty. Cukier brzozowy, choć pochodzi z naturalnych źródeł masy
celulozowej, musi jeszcze przejść znaczną obróbkę chemiczną, zanim będzie mógł
być użyty jako czysty zamiennik normalnego białego cukru.

Czym tak naprawdę jest ksylitol?

Ksylitol, czyli cukier brzozowy, oznaczany w produktach spożywczych jako środek
E967, występuje naturalnie we wszystkich owocach. Najwięcej można go znaleźć w
kolbach kukurydzy, korze brzozy i truskawkach. Ponadto ksylitol jest produkowany
naturalnie w ludzkim organizmie (około 15 gramów ksylitolu dziennie). Ksylitol jest
niskokalorycznym substytutem cukru o niskim indeksie glikemicznym. Niektóre
badania sugerują, że może również poprawić zdrowie zębów, zapobiegać infekcjom
uszu i mieć właściwości przeciwutleniające. Ksylitol jest częstym składnikiem wielu
produktów, od bezcukrowej gumy do żucia po pastę do zębów. Pojawia się jako
dodatek do zdrowych dżemów i galaretek, jogurtów i dobrej jakości maseł
orzechowych. W czasach mody na zdrowe odżywianie wiele osób używa ksylitolu
jako codziennego słodzika i dodatku do pieczenia.

Poznaj najważniejsze zalety słodziku ksylitol

Wśród szeregu korzystnych dla organizmu właściwości ksylitol cechują zalety takie jak:

  • wzmacnia układ immunologiczny – ksylitol zwiększa produkcję białek
    układu odpornościowego i hamuje wzrost bakterii;
  •  opóźnia procesy starzenia – ksylitol ma silne właściwości
    przeciwutleniające, które przeciwdziałają pojawianiu się wolnych rodników
    odpowiedzialnych za procesy starzenia;
  •  równoważy pH organizmu – ksylitol ma charakter zasadowy, dzięki czemu
    równoważy pH organizmu;
  • jest bezpieczny w stosowaniu – w przeciwieństwie do cukru, ksylitol nie
    oddziałuje negatywnie na pracę trzustki;
  • równoważy hormony – stosowanie ksylitolu w codziennej diecie zamiast
    cukru pozwala ograniczyć ryzyko pojawienia się cukrzycy typu drugiego;
  • słodzik ksylitol nie powoduje nagłych spadków hormonów – w czym jest zdecydowanie
    lepszy od białego cukru; stanowi doskonały rodzaj słodzika dla osób
    dotkniętych cukrzycą;
  •  nie wpływa negatywnie na uzębienie – spożywanie cukru zakwasza
    środowisko w jamie ustnej; kwasy osłabiają emalię zębów, prowadząc do
    uszkodzenia próchnicy i demineralizacji zębów; ksylitol nie ulega fermentacji,
    co oznacza, że bakterie w jamie ustnej nie mogą przekształcić go w szkodliwy
    kwas, który jest odpowiedzialny za produkcję próchnicy;
  • wzmacnia kości i leczy infekcje – przywraca normalną konsystencję kości,
    przyczyniając się do utrzymania właściwej gęstości kości;
  •  ma mniej kalorii niż cukier – w sytuacji, gdy osobę na diecie nachodzi
    łaknienie na słodycze, może się ona zdecydować na zastosowanie ksylitolu,
    który jest znacznie mniej kaloryczny aniżeli biały cukier; ponadto ksylitol ma
    niższy indeks glikemiczny niż cukier;
  •  ograniczenie bakterii w uchu środkowym – choroba ta pojawia się często w
    przypadku dzieci; stosowanie ksylitolu ogranicza ryzyko zapadnięcia na tego
    typu infekcje;
  • ogranicza występowanie chorób jelit – cukier ksylitol jest dobrym
    środkiem łagodzącym objawy chorób związanych z bakteriami candida
    czy helicobacter pylori.
green-life-dieta

Dieta redukcyjna – najważniejsze zasady

Istnieje wiele różnych diet-cud, które nie działają, działają tylko przez chwilę, albo potem powodują efekt jojo. Rzecz jasna są i takie, które w rzeczywistości powodują spory spadek wagi, ale znajdują się one w dużej mniejszości! Dieta redukcyjna nie jest jednak żadną cudowną dietą, lecz racjonalnym planem żywienia, dzięki któremu jesteśmy w stanie zrzucić zdrowo zarówno lekką, jak i dużą nadwagę. Trzeba tylko wykonać kilka obliczeń, a potem zredukować ilość spożywanych codziennie kalorii, dostosowując je do swojej wagi, wzrostu i trybu życia. Na jakich dokładnie zasadach opiera się dieta redukcyjna? Czy warto ją stosować?

Skąd się wzięła dieta redukcyjna?

Dieta redukcyjna jest odpowiedzią na wiele różnych, krótkofalowych diet, które stosuje się przez pewien czas, by po ich odstawieniu nie móc wrócić do normalnego odżywiania, a gdy już się do niego powróci, powoduje to tycie. Dieta redukcyjna może być stosowana nawet przez bardzo długi czas i tak naprawdę wejść nam w nawyk. Jest idealnie dostosowana do naszych potrzeb, nie sprawia, że ledwo trzymamy się na nogach i nie mamy na nic siły, ani nie powoduje, że po okresie głodu rzucamy się wygłodzeni na jedzenie. Jest zbilansowana – możemy jeść wszystko, byle tylko zmieścić się w granicach nieco zaniżonych, dziennych kalorii.
Gdy już wyliczymy swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, po prostu nieco je zmniejszamy, dostarczając do organizmu o około 500-1000 kalorii mniej. Wszystko zależy od tego, jak wiele chcemy schudnąć – warto pamiętać, że wbrew pozorom o wiele trudniej schudnąć około 2-3 kilogramy, niż na przykład pierwszych 20 (z dajmy na to 50) kilogramów. Posiłki należy spożywać o określonych porach – wówczas organizm bardziej się reguluje i nie dopuszcza do katabolizmu, który zredukowałby tkankę mięśniową, zamiast tkanki tłuszczowej. Należy zatem spożywać około 5-7 posiłków dziennie, co około 3-4 godziny. Nie jest to łatwe, tym bardziej, jeśli pracujemy – początkowo trzeba często spoglądać na zegarek. Po pewnym czasie jednak sami będziemy czuli głód – ciało tak się przyzwyczai, że poinformuje nas, że już pora coś zjeść! Metabolizm zaś tak przyspieszy, że komórki tłuszczowe systematycznie będą ulegać rozpadowi.

Dieta-redukcyjna
Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

Zanim przystąpimy do diety, musimy obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne. Jak to szybko zrobić? Konieczne jest posłużenie się właściwymi wzorami. Po pierwsze, obliczamy NMC, czyli Należną Masę Ciała – wagę, która jest dla nas najodpowiedniejsza i do której osiągnięcia powinniśmy dążyć. Posługujemy się wzorem Lorentza:
– kobiety – NMC kg = wzrost cm – 100 – 0.5 x (wzrost cm – 150)
– mężczyźni – NMC kg = wzrost cm – 100 – 0.25 x (wzrost cm – 150)
Następnie zaś musimy obliczyć PPM, czyli Podstawową Przemianę Materii, wykorzystując do tego wzór Harrisa-Benedicta:
– kobiety – PPM kcal = 665,09 + (9,56 x waga kg) + (1,85 x wzrost cm) – (4,67 x wiek lata)
– mężczyźni – PPM kcal = 66,47 + (13,75 x waga kg) + (5 x wzrost cm) – (6,75 x wiek lata)
Na końcu trzeba wyliczyć CPM, czyli Całkowitą Przemianę Materii. Uwzględnia ona tryb życia, jaki prowadzimy, to znaczy czy uprawiamy jakiś sport, jesteśmy aktywni, czy też może mamy siedzącą pracę i raczej mało się ruszamy. Praca siedząca i mało ruchu odpowiada współczynnikowi k = 1,4, zaś bardzo aktywny tryb życia to współczynnik k = 2. Kto zawodowo uprawia sport, ten może poszczycić się współczynnikiem aktywności równym 2,4 – jednak takie osoby raczej nie mają problemu z nadwagą! CPM obliczamy, mnożąc współczynnik k razy PPM. Wyliczywszy Całkowitą Przemianę Materii, odejmujemy od otrzymanego wyniku około 500-1000 kalorii.

Dieta redukcyjna – najważniejsze założenia

Stosując dietę redukcyjną, musimy pamiętać – jak już wspomniano – o zmniejszeniu dziennej ilości kalorii, systematycznym spożywaniu posiłków oraz – o czym jeszcze nie było mowy – o uprawianiu sportu (kupmy sobie piłkę nożną, skakankę, step do aerobiku, Power Board Casada i tak dalej) i właściwym dostosowaniu proporcji w diecie. W naszej diecie około 35% dziennych kalorii powinno pochodzić z produktów zawierających białko, 40% od węglowodanów i 25% od tłuszczy. W trakcie diety musimy się również wspierać witaminami i minerałami – dzięki temu nasz organizm nie osłabnie, a wręcz przeciwnie!
Szczególnie zadbać trzeba o dostarczanie witaminy D3 i K2, ażeby wzmocnić system odpornościowy, kości, stawy, zęby, utrzymać prawidłowe funkcjonowanie mięśni i przyczynić się do szybszej regeneracji organizmu po wysiłku. W czasie stosowania diety redukcyjnej o wiele lepiej jeść zdrowe, ekologiczne produkty – jak trawa pszeniczna, otręby orkiszowe, krem kokosowy, amarantusowy chlebek musli, soczewicę, płatki jaglane i tak dalej. Zasadźmy kiełki na trawę pszeniczną, wyciskajmy z niej sok w wyciskarce, pijmy owocowo-warzywne koktajle, jedzmy produkty z dużą zawartością błonnika pokarmowego i unikajmy tych z wysokim indeksem glikemicznym. Jeśli chcemy sięgać po słodycze, wybierzmy raczej surową czekoladę organiczną, bogatą w magnez, potas i żelazo. Wówczas nasze chudnięcie będzie szybsze i zdrowsze!