Raspberry and Chia Seed Beverage

Jak wykorzystać nasiona chia w praktyce?

Niedawno na moim blogu pojawił się wpis na temat leczniczych właściwości nasion Szałwii hiszpańskiej. Pokrótce przypomnę, że są przebogatym źródłem kwasu Omega 3 oraz naturalnych przeciwutleniaczy, zwalczających szkodliwy wpływ wolnych rodników na organizm człowieka. Ciekawostką jest informacja, że zawierają 6 razy więcej wapnia, 11 razy więcej fosforu i około 6 razy więcej potasu niż mleko!! Ponadto ze względu na wysoką zawartość białka oraz błonnika, nasiona chia można klasyfikować jako  produkt do stosowania w codziennym żywieniu dietetycznym. Nie dziwi więc fakt, że zdobywają one coraz większą popularność na całym Świecie, choć jako pierwsi odkryli i docenili ich właściwości  mieszkańcy średniowiecznego Meksyku, Aztekowie.

Zapewne zastanawiacie się, w jaki sposób je spożywać. Padają odpowiedzi w stylu: „wraz z jogurtem”, „na śniadanie, jako dodatek do chudego mleka” lub „po prostu jako posypkę na kanapkę”. Przeglądając  Internet, natknęłam się na notkę odnośnie właściwości żelujących tych nasion, wynikających z zawartości pektyn. Ta informacja przyczyniła się do wnikliwego poszukiwania kulinarnych inspiracji. W efekcie, poznajcie przepis na dżem owocowo-nasionkowy :).

 

Łatwo i smacznie

Jeśli myślicie, że wykonanie takiego przysmaku jest czasochłonne i wymaga dysponowania kompletnym,  kuchennym orężem, to jesteście w dużym błędzie. Czas potrzebny na przygotowanie dżemu to raptem niecałe 15 minut! Co się tyczy urządzeń, będziecie potrzebować małego garnka wraz z pokrywką, miksera lub widelca (ręczne rozgniecenie), łyżeczkę oraz słoiczek, do którego trafi gotowy produkt. Jeśli jesteście gotowi, zaczynamy!

Składniki:

  • Kubek świeżych lub mrożonych owoców
  • 50 ml przegotowanej wody lub soku pomarańczowego (wedle uznania)
  • 2 łyżeczki nasion Chia
  • Cukier brązowy lub (w wersji ekstremalnie dietetycznej) stewia  bądź ksylitol

 

Sposób przygotowania

  1. W garnuszku, zagotuj na małym ogniu owoce wraz w podana ilością wody lub soku
  2. Owoce rozgnieć ręcznie lub przy pomocy miksera  aż do uzyskania w miarę stałej konsystencji, nie zaprzestając ogrzewania
  3. Następnie, garnek wraz z zawartością zdejmij z gazu bądź płyty indukcyjnej i dodaj 2 łyżeczki nasion chia
  4. Odstaw naczynie pod przykryciem, w tym czasie rozpocznie się proces żelowania
  5. Dodaj cukier lub inne słodziki wedle uznania
  6. Przełóż żelową masę do pustego słoika
  7. Przechowuj dżem w lodówce nawet dłużej niż tydzień
  8. Delektuj się smakiem pysznego, domowego przysmaku

heart symbol made of black chia seeds and spoon

Tak zrobiony dżem możemy wykorzystać do przygotowania pysznych kanapek, jako zdrową przekąskę lub do przygotowania deserów, takich jak ten:

 

Bananowe, niskokaloryczne łódeczki z nadzieniem

Do wykonania ciasteczek potrzebujesz:

  • 6 łyżek posiekanych orzechów włoskich
  • 8 łyżek bezglutenowych płatków owsianych
  •  dojrzałego banana
  • pół łyżeczki soli
  • łyżeczkę cynamonu
  • odrobinę wody

Sposób przygotowania:

Do miseczki wsypujemy wymaganą ilość orzechów włoskich, płatków owsianych oraz  soli. Następnie całość mieszamy, po czym dodajemy rozgniecionego banana. Wszystkie składniki przenosimy do miksera i rozdrabniamy do momentu, w którym otrzymamy gładką konsystencję. W przypadku nadmiernej gęstości opcjonalnie możemy dodać odrobinę wody. Pamiętajmy jednak, że naszym celem jest osiągnięcie lepkiej masy pozwalającej na modyfikację kształtu! Z tak otrzymanego ciasta wyrabiamy „mini piłeczki golfowe” z wgłębieniem w środku (zapełni je dżem). Teraz wystarczy tylko wysmarować blachę oliwą, umieścić na niej ciasteczka i wsadzić do pieca nagrzanego do temperatury 180o  na około 12-15 minut.

Po ostygnięciu w uformowane dołki, jak wspomniano powyżej, nakładamy łyżeczką uprzednio przygotowany dżem. Pozostaje tylko życzyć:  Smacznego!

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *