inulina

Inulina – cukier, który sprzyja odchudzaniu

Inulina – co to jest?
Najogólniej mówiąc jest to cukier złożony, zbudowany z fruktozy i glukozy. Ma postać białego proszku podobnego do skrobi. Jest dobrze rozpuszczalna w wodzie. Budowa cząsteczek inuliny sprawia, że nie jest ona trawiona przez układ pokarmowy. Tym samym pełni rolę nie tylko substancji słodzącej, ale również działa jak błonnik.

Dietetycy liczą, że będzie ona pomocna w walce z otyłością oraz innymi chorobami dietozależnymi. W sprzedaży dostępna jest w formie proszku lub tabletek.

Inulina – z cykorii i topinamburu

W naturze, inulina występuje m.in. w takich roślinach jak: cykoria, topinambur, mniszek lekarki, łopian, jak również w cebuli, czosnku, porze czy nawet bananach. Na potrzeby przemysłowe pozyskiwana jest głównie z cykorii i topinamburu. Dla roślin tych inulina stanowi materiał zapasowy.

Inulina – właściwości

Cukier ten jest 10 razy mniej słodszy od zwykłego, jest więc tylko delikatnie słodki i dlatego też nie jest używany jako zamiennik sacharozy. Ma za to właściwości żelujące oraz zagęszczające. Używana jest jako zamiennik tłuszczu, co skutkuje znacznym ograniczeniem kaloryczności produktów, a jednocześnie nie wpływa negatywnie na obniżenie ich właściwości. Poprawia konsystencję produktów oraz powoduje, że mają kremową oraz delikatnie tłustą konsystencję.

inulina a odchudzanie

Inulina pomoże schudnąć!

Jako zamiennik tłuszczu, inulina stosowana jest do produkcji żywności typu light. Jej obecność w pożywieniu jest szczególnie istotna dla osób, które nie potrafią zapanować nad swoją wolą i apetytem na słodkie przekąski. Obniża kaloryczność produktów spożywczych, redukuje łaknienie i wywołuje poczucie sytości, dzięki czemu osoba na diecie może łatwiej kontrolować ilość przyjmowanych kalorii. Tym samym inulina staje się substancją pomocną w walce z epidemią otyłości, cukrzycą i innymi chorobami sercowo-naczyniowymi. Może być ona także stosowana profilaktycznie przez osoby.

Inulina – prebiotyk

Inulina jest prebiotykiem, czyli składnikiem żywności mającym korzystny wpływ na rozwój flory bakteryjnej jelit, a w rezultacie – na stan zdrowia. Nie jest ona trawiona w przewodzie pokarmowym i prawie w całości przechodzi w niezmienionej postaci do jelita grubego, gdzie ulega fermentacji. Badania wykazały, że inulina wpływa na spadek odczynu pH stolca i zwiększa ilość pożytecznych bakterii z jelitowych, które biorą udział w trawieniu, syntezie witamin oraz rozkładaniu toksycznych substancji i blokowaniu rozwoju mikroorganizmów chorobotwórczych. Pobudza kurczliwość jelit, co reguluje wypróżnienia. To z kolei zmniejsza skłonność do zaparć, a jednocześnie nie rozleniwia jelit. Regularne wypróżnienia oraz obniżone pH redukują ryzyko wystąpienia zapalenia jelita grubego oraz pojawienia się polipów czy owrzodzeń, które mogą skutkować pojawieniem się nowotworów. Inulina może też obniżać ryzyko powstawania nowotworów hormonozależnych, głównie raka prostaty i piersi.

Inulina obniża cholesterol

Inulina w czystej postaci oraz rośliny ją zawierające korzystnie wpływają na profil lipidowy osocza krwi. Oznacza to, że przyjmowanie od 20 do 40 g inuliny dziennie powoduje spadek poziomu cholesterolu, w tym tzw. „złego” cholesterolu, oraz trójglicerydów. Jest to efektem zdolności wiązania przez inulinę kwasów tłuszczowych w jelitach. Ilość cholesterolu wchłanianego przez organizm może spaść nawet o połowę. Prawdopodobnie jest to spowodowane większą lepkością treści jelitowej. Obecność inuliny w pożywieniu wpływa korzystnie na profil lipidowy zarówno u osób zdrowych, jak i cierpiących na choroby sercowo-naczyniowe i może pozytywnie wpływać na zapobieganie miażdżycy.

inulina dla diabetyków

Inulina dla diabetyków

Cukier ten działa pozytywnie na poziom cukrów w organizmie, ponieważ spowalnia wchłanianie cukru, jak również obniża indeks glikemiczny pokarmów. Jej obecność w pożywieniu jest również korzystna dla cukrzyków, gdyż może obniżać poziom glukozy. Działanie takie wykazały badania laboratoryjne na gryzoniach. Te, które były karmione pożywieniem z dodatkiem bogatego w inulinę topinamburu, zanotowały spadek poziomu glukozy we krwi o wartość od 24% do 31% w porównaniu ze zwierzętami, którym go nie podawano.

Jak stosować inulinę?

Inulinę stosuje się w cukiernictwie i ciastkarstwie do wytwarzania lukru oraz ozdób. Na skalę przemysłową używana jest do produkcji jogurtów, deserów mlecznych, serków, margaryn oraz lodów i czekolad. W kuchni może pełnić rolę zagęstnika oraz substancji żelującej. Zmieszana z mąką i użyta do pieczenia ciast, ciastek czy chleba spowoduje, że wypieki będą mieć mniej kalorii, pozostaną na dłużej świeże, a kruche ciasta i ciasteczka będą jeszcze bardziej kruche. Sprawdza się także jako stabilizator domowego majonezu.

Inulina – cena

Inulina jest dostępna w sklepach internetowych, sklepach ze zdrową i specjalistyczną żywnością oraz hurtowniach dla branży HoReCa. Kilogram inuliny w sprzedaży detalicznej waha się w granicach 20–30 zł za kg. Dostępne są również nieduże opakowania, np. 150 g, które kosztują w granicach 5 złotych.

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *