Projekt bez tytułu-7

Dlaczego warto uwzględnić w diecie seler naciowy

Seler uprawiano już w starożytności – Grecji i Rzymie. W Europie został stał się popularny w XVII wieku we Włoszech, ale Polsce do niedawna użytkowana była powszechnie głównie jego korzeniowa odmiana. Gatunek naciowy stał się modny dopiero w ostatnich latach, kiedy zrobiło się głośno o jego wartościach odżywczych i zdrowotnych. I słusznie, bo to niepozorne warzywo jest nie tylko pyszną przekąską, dodatkiem do koktajli czy sałatek, ale przede wszystkim – źródłem wielu witamin i minerałów oraz narzędziem do walki z chorobami.

Zastosowanie selera naciowego

Seler naciowy jest podstawowym składnikiem diet odchudzających, ze względu na swoją niskokaloryczność i pomoc przy spalaniu tłuszczy. Ma on jednak zdecydowanie więcej zalet – dowiedziono, że poprawia trawienie, obniża ciśnienie i poprawia nawodnienie naszego ciała. Warto więc wprowadzić go do naszej codziennej kuchni. Jego chrupiąca, długa łodyga ma wyrazisty, orzeźwiający i lekko ostry smak, zatem świetnie sprawdza się jako dodatek do wszelkiego rodzaju dipów, sosów czy hummusu. Pokrojona doskonale wygląda i smakuje jako składnik sałatki. Seler naciowy będzie także wspaniałym, zdrowym dodatkiem do wielu zielonych koktajli. Nie jest więc zupełnie wymagający jako danie – a jego zastosowanie jest bardzo uniwersalne, możemy je zatem łatwo dopasować do naszych gustów. Pamiętajmy, że 100 gram selera to jedynie około 10 kalorii – jedząc go, nie musimy bać się o linię – możemy być spokojni o nią, a także o nasze zdrowie!Kopia Kopia Bez tytułu

Właściwości selera naciowego

Seler naciowy to obowiązkowy składnik zdrowej diety, ułatwiający walkę z wieloma dolegliwościami, zapobiegający rozwojowi przeróżnych chorób:

  • wspomaga procesy oczyszczania organizmu i usuwanie zbędnych toksyn dzięki oleistemu związkowi NBP
  • działa na układ trawienny, pobudzając apetyt, przyśpieszając metabolizm i zapobiegając zaparciom
  • jego sok pomaga odmłodzić wygląd skóry i odżywić włosy, dodając im połysku i witalności
  • posiada ponad 80 substancji odżywczych, poprawiających działanie narządów wewnętrznych
  • olej z nasion selera wspiera leczenie nadciśnienia i choroby wieńcowej, a herbata z nasion wspomaga leczenie dny moczanowej
  • olejek eteryczny w nim zawarty koi układ nerwowy i poprawia zdolności poznawcze
  • redukuje obrzęki skórne oraz ma działanie przeciwzapalne dzięki związkom wodno-etanolowym
  • sok z selera może pomóc w zmniejszeniu bólu związanego z artretyzmem
  • natka selera posiada wiele przeciwutleniaczy, zmniejszających ilość wolnych rodników
  • działa moczopędnie jako diuretyk i niweluje wzdęcia
  • jest źródłem flawonoidów, garbników i polifenoli, wspomagających pracę żołądka, okrężnicy i jelita
  • poprawia stan wątroby i oczu
  • związki heksanowe i metanolowe, zawarte w nasionach, poprawiają krążenie
  • chroni wyściółkę przewodu pokarmowego i zapobiega wrzodom oraz wyrównuje poziom kwasu żołądkowego
  • dzięki związkowi BuPh zmniejsza poziom lipidów i przyśpiesza usuwanie z organizmu cholesterolu, co wspomaga pracę serca i zapobiega miażdżycy
  • poprawia ogólną kondycję organizmu i chroni przed stresem oksydacyjnym dzięki obecności przeciwutleniaczy i polisacharydów, zapobiegających stanom zapalnym i chorobom serca
  • Kwasy fenolowe (kofeinowy i ferulowy) oraz flawonole (kwercetyna) zawarte w selerze zapobiegają bólom stawów, powstaniu zespołu jelita drażliwego i zakażeniom dróg moczowych
  • dzięki właściwościom diuretycznym wspomaga leczenie infekcji bakteryjnych układu pokarmowego i rozrodczego, zapobiega problemom z nerkami i pęcherzem moczowym, a nawet powstawaniu cyst w narządach rozrodczych

Jedzenie selera naciowego zaleca się także tym osobom, których dieta uboga jest w witaminy i składniki mineralne. Warzywo to zawiera ich mnóstwo, między innymi:

  • żelazo
  • magnez
  • cynk
  • fosfor
  • potas
  • wapń
  • witamina E
  • witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy
  • witamina C
  • witamina A
  • witamina K

Jak więc widać – odpowiednia dieta, bogata w seler naciowy, jest gwarancją zdrowego organizmu. Nie zapominajmy o nim w trakcie przygotowywania potraw!

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *