Greenlife-dieta-paleo

Dieta paleo – zdrowy powrót do korzeni?

Dieta paleo, czyli – przytaczając pełną nazwę – dieta paleolityczna, to niezwykle ciekawy wynalazek ostatnich lat, choć można by raczej rzecz, iż nawiązanie do bardzo odległej przeszłości. Dieta ta bowiem opiera się na produktach, które przed tysiącami lat jedli nasi przodkowie! To dieta człowieka pierwotnego, która podobno sprawia, iż czujemy się lepiej i jesteśmy zdrowsi. Wszak dzięki niej człowiek wyewoluował! Rzecz jasna, nie chodzi tu o to, żeby odżywiać się złapanym przed chwilą mięsem, surowym, albo podpiekanym na ogniu, czy wodą prosto z rzeki – celem jest raczej eliminacja tego typu produktów, których nasi przodkowie z pewnością nie spożywali i które również i dla nas są szkodliwe! Stworzenie diety poparło wiele obiecujących badań. Czy więc rzeczywiście jest zdrowa i warto ją wypróbować?
dieta-paleo-ryba
Dieta paleo – twórca i założenia

Dieta paleo – czyli dieta człowieka pierwotnego – została wymyślona przez doktora Lorena Cordaina, urodzonego w 1950 roku Amerykanina, który jest specjalistą od odżywiania i dietetyki. To on napisał książkę „The Paleo Diet”, która przyniosła mu sławę i odmieniła los wielu ludzi. Kolejne jego książki również poświęcone są tej diecie i wskazują na jej wpływ na sportowców oraz radzą, jak gotować, by zrzucić wagę.
Doktor Cordain oparł swoją dietę przede wszystkim na mięsie i rybach, a także na warzywach i owocach. Stosując się do jej założeń, należy zaś ograniczyć spożywanie produktów zbożowych, roślin strączkowych, jak też nabiału oraz cukru. Rzecz jasna, zrezygnować musimy również ze wszelkich przetworzonych rzeczy – wszak nasi przodkowie nie dodawali do swoich obiadów żadnych ulepszaczy, konserwantów i regulatorów smaku. Najlepiej sięgać po zdrową żywność, opatrzoną napisem „eko” czy „bio”, która nie zawiera tych wszystkich zbędnych i szkodliwych substancji. Już samo to pozwala znacznie poprawić swoje zdrowie!

Dieta paleo – zasady i zalety

Dieta człowieka pierwotnego bogata była w żelazo hemowe, cynk, miedź, jod, selen, witaminę A, witaminę D, a także kwasy tłuszczowe omega-3. O wiele mniej było w niej za to węglowodanów. Brak przetworzonej żywności również miał wpływ na zdrowie. Rzecz jasna, nasi przodkowie młodo ginęli, ale najczęściej na skutek zakażenia ran, czy urazów, niż z powodu złej diety. Białka stanowiły około 25-29%, tłuszcze 30-39%, zaś węglowodany 39-40% całej diety. Obecnie ludzie żyją zupełnie inaczej – największy odsetek naszej diety opływa w tłuszcze (około 50%) i cukry proste (kilkanaście %).
Warto też wspomnieć, że praca przed komputerem ani w ułamku nie jest w stanie nam przynieść takich korzyści zdrowotnych, jakie przynosiła ciałom naszych przodków aktywność fizyczna. Wciąż byli oni w ruchu, mieli świetną kondycję i jedynie współcześni wyczynowi sportowcy mogliby się z nimi równać! Co za tym idzie, na diecie paleo nie tylko rezygnujemy z tych produktów, które nie są dla naszego ciała zdrowe i dostosowujemy swoją dietę do tego, co dawniej jedzono – musimy również zacząć się częściej ruszać!
Na diecie tego typu dostarczamy do organizmu sporą porcję błonnika, który wpływa pozytywnie na trawienie i hamuje uczucie głodu. Spożywamy również produkty bogate w kwasy omega-3, które są niezwykle zdrowe i pomagają poprawić nastrój. Spowalniają procesy starzenia się komórek, a także – jak potwierdzono w badaniach – wykazują działanie antynowotworowe. Przede wszystkim znajdziemy je w tłustych rybach morskich, ale możemy je dostarczyć również pod postacią specjalnych suplementów diety. Eliminujemy również sól, która przecież – jak chyba każdy obecnie wie – nie jest zdrowa. Nie mówiąc już o licznych witaminach i minerałach, które trafią do naszego ciała.
Oczywiście, dieta paleo ma jedną, wielką wadę – ciężko jest współcześnie o produkty, które nie są wzbogacone jakimiś ulepszaczami, nie były pryskane, czy doprawiane, nie są zanieczyszczone chemią czy antybiotykami. Stwarza to konieczność wyboru nie dostępnych na każdej półce pudełek i słoiczków, lecz robienie zakupów w sklepach ze zdrową żywnością. Zwykle jest tam o wiele drożej – ale dla zdrowia warto!
diet-paleo
Dieta paleo – co dokładnie jeść?

Jeśli gotujemy zupę, wybierzmy kostki rosołowo-drobiowe bio, albo gotujmy na prawdziwym mięsie. Wybierajmy to chude i przyprawiajmy jedynie takimi ziołami, co do których ekologicznego pochodzenia nie mamy wątpliwości – na przykład firmy Dary Natury. Jako przekąsek możemy używać suszonych krążków ananasa BIO lub suszonych moreli. Przygotowujmy świeże soki z warzyw i owoców, o których wiele się pisze w książkach (istnieją specjalne, które podają pyszne przepisy) – nie jest to wcale pracochłonne, bo możemy używać wyciskarki. To urządzenie jest lepsze od sokowirówki, ponieważ soki nie są rozwarstwione i zachowują dużo więcej cennych witamin i minerałów. Najlepsze wyciskarki to te firmy Angel, Hurom, Matstone czy Kuvings.
Jedzmy również zdrowe sałatki – jeśli będziemy je przygotowywać w robocie kuchennym, nie stracimy na ich przygotowanie zbyt wiele czasu – oraz jajka gotowane na twardo i orzechy. Kupujmy te bez soli, na przykład prażone orzechy ziemne BIO. Unikajmy za to zbóż i produktów, które z nich wytworzono.

Komentarze: 1
  1. Joanna

    Super wyjaśnienie, nie do końca rozumiałam o co chodzi z tą dietą paleo a teraz wszystko jasne. Dzięki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *