Male runner silhouette, running into sunset

Dieta dla biegacza, cz. II

Nie tylko zawodowi sportowcy, ale każdy, kto zaczyna swoją przygodę z bieganiem, powinien zwrócić uwagę na swoją dietę . Posiłki, które spożywamy, muszą stać się paliwem dla naszych mięśni. Poniżej znajduje się kilka kolejnych produktów, które warto włączyć do codziennej diety biegacza.

TUTAJ pisaliśmy o korzystnych właściwościach dzikiego łososia, wiśni, bananów i pomidorów.Poniżej znajdziecie kolejne produkty wskazane w diecie sportowców.

Pierwszym z nich jest jarmuż, czyli fantazyjnie pofałdowany kuzyn kapusty. Warzywo to było niezwykle popularne w średniowiecznej Europie, następnie na kilka wieków zostało zapomniane, a obecnie wraca do łask. I bardzo dobrze, bo po pierwsze fantastycznie wygląda, po drugie jest bardzo zdrowe. Jarmuż to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów. Możemy w nim znaleźć witaminy A, C, B6, K oraz duże ilości wapnia i żelaza. Warzywo zawiera również kwas foliowy, związki siarki, błonnik oraz przeciwutleniacze, wspomagające nasz organizm w walce z wolnymi rodnikami. Dzięki temu wpływa korzystnie nie tylko na nasze zdrowie, ale również młody wygląd. To jedna z tych roślin, którym nie szkodzi, a wręcz pomaga mróz – dlatego można go kupić także zimą. Po przemrożeniu jarmuż zyskuje nawet na smaku. Można go podawać jak kapustę (gotować, podsmażać, dodawać do zup, sałatek i soków warzywnych).

W porze śniadaniowej warto sięgać po tradycyjne płatki owsiane. Są niezwykle bogatym źródłem błonnika, witamin B1, B6, E, PP oraz minerałów, takich jak magnez czy też żelazo. Jednak to nie jedyne zalety owsianki. Płatki owsiane polecane są często osobom, które mają problemy z trawieniem. Pomagają one bowiem uporać się ze wzdęciami, zaparciami czy też zgagą. Dodatkowo stabilizują poziom cukru we krwi. Dzięki dużej zawartości błonnika zapewniają nam na długo uczucie sytości. Można je zalewać gorącą wodą, podawać z mlekiem lub jogurtem.
Bio płatki owsiane znajdziecie TUTAJ, a jeśli szukacie bezglutenowych przekąsek i musli, znajdziecie je TUTAJ.

oat flake

Osoby, które regularnie biegają, muszą także dbać o właściwe nawadnianie organizmu. Godzina biegania to utrata ponad litra wody. Jeśli biegasz mniej niż godzinę, nie musisz nawadniać się w trakcie treningu. Pamiętaj jednak o uzupełnieniu płynów po powrocie do domu. Możesz pić wodę i specjalne napoje dla sportowców, zrezygnuj ze słodzonych napojów, kawy, czarnej, mocnej herbaty i coli. W ciągu dnia warto pić natomiast zieloną herbatę. To bogate źródło przeciwutleniaczy. Regularne jej picie znacznie obniża poziom cholesterolu oraz trójglicerydów, poprawia krążenie i hamuje rozwój bakterii w układzie pokarmowym. Ponadto dzięki zawartości fluoru ma korzystny wpływ również… na nasze zęby! Dużą zaletą regularnego spożywania zielonej herbaty są także jej właściwości oczyszczające – przyspiesza ona metabolizm oraz usuwanie toksyn z organizmu. Japończycy uważają, że regularne piciu kilku filiżanek zielonej herbaty dziennie wydłuża życie o 3 lata. Wybierając herbatę warto zwrócić uwagę na jej jakość. Klasyfikacja oparta jest na jakości liści: liście całe, liście łamane, liście zmiażdżone (miał) i pył. Najlepsze jakościowo są oczywiście herbaty z liści całych i łamanych. Miał i pył są stosowane głównie do masowej produkcji herbat ekspresowych, a te, ze względu na słabszą jakość suszu, nie mają także wysokich właściwości zdrowotnych.

Kilka wskazówek dotyczących pory jedzenia:

Staraj się jeść duży posiłek 3-4 godziny przed treningiem. Trening nie powinien być wykonywany ani gdy jesteśmy głodni, ani gdy organizm wciąż trawi.

Godzinę przed treningiem możesz sięgnąć po energetyczną przekąskę np. świeże banany, świeży sok z pomarańczy, suszone owoce (np. rodzynki, morele, śliwki), jogurt, baton energetyczny lub zbożowy, chrupkie pieczywo z dżemem lub miodem.

 Poniżej znajdziecie kilka propozycji zdrowych przekąsek:

masło orzechowo-czekoladowe (62% orzechów)
masło z orzechów macadamia
grunchy owisane
suszone figi
orzechy pekan
czekolada gorzka z pomarańczami
batonik orkiszowy z żurawiną
miód leśny z ekologicznej pasieki

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *