cynamon cejloński

Cynamon cejloński – laski pełne zdrowia w Twojej kuchni

Powszechne jest mniemanie, że z cynamonem jak z koniem – ‘jaki jest – każdy widzi’ i że cynamon jest tylko jeden. Otóż nie! Poznaj cynamon cejloński.

Dostępny w sklepach cynamon jest jego chińską odmianą o nazwie Cassia (Cinnamomum Cassia), natomiast oryginalnym źródłem tej przyprawy jest Cejlon. Prawdziwy cynamon nosi nazwę Cinnamomum Verum. Czym się różnią obie odmiany cynamonu? Przede wszystkim smakiem (oryginalny jest szlachetny i łagodny) i zawartością kumaryn (związków, które mogą przy większych ilościach oddziaływać w sposób toksyczny na wątrobę). Spożywanie taniego cynamonu wiąże się z ryzykiem przyjęcia zbyt dużej dawki kumaryny, natomiast prawdziwy cynamon można przyjmować w dużych dawkach (np. leczniczo). Cejloński cynamon reguluje poziom cukru we krwi (sprzyjając odchudzaniu), ma właściwości antygrzybiczne (skuteczny przy kandydozie), odmładzające, witalizujące i zapobiegające chorobom (ze względu na dużą zawartość antyoksydantów).

Cynamon cejloński – właściwości

Cynamon obok bycia aromatyczną przyprawą ma właściwości lecznicze i antyzapalne. Posiada zaraz po goździkach najwięcej antyutleniaczy. Zawiera aldehyd cynamonowy (cynamal) mający właściwości antybakteryjne, antygrzybiczne, antymutagenne, antypasożytnicze i antynowotworowe. Kolejnymi substancjami zawartymi w cynamonie są katechiny, flawony, izoflawony, flawonole, eugenol, kwasy (elagowy, ferulowy, chlorogenowy, kawowy), taniny oraz chrom, obniżający łaknienie na słodycze. Oprócz tego w cynamonie znaleźć można również błonnik, żelazo, wapń i mangan.
cynamon właściwości

Cynamon – na różne schorzenia

Spożywanie cynamonu powoduje ustąpienie bólu u osób chorych na artretyzm, a u chorych na cukrzycę przyprawa ta również jest źródłem ulgi. Cynamon bowiem obniża poziom cukru i wpływa na polepszenie samopoczucia. Oprócz tego przyprawa pozwala na obniżenie poziomu cholesterolu LDL i trójglicerydów, poprawie ulega również jasność umysłu i zdolności intelektualne. Kobiety mogą liczyć na poprawę samopoczucia, szczególnie gdy cierpią na objawy napięcia przedmiesiączkowego (PMS).

Cynamon cejloński – przepisy na zdrowie

 

Cynamonowy miks przedśniadaniowy

(należy zjeść na czczo):

– 2 łyżki płatków owsianych (zwykłe lub górskie) moczymy przez noc w soku z połówki cytryny.
– rano dodajemy po łyżeczce cynamonu i świeżo zmielonego siemienia lnianego.
– mieszamy i powoli dobrze przeżuwając jemy, popijając szklanką płynu (np. wody).
Tego typu mikstura skutecznie pomaga w kontroli poziomu cukru i cholesterolu oraz sprzyja leczeniu kandydozy.

Miód z cynamonem – mikstura wszechstronna

Połączenie łyżeczki miodu z połową lub jedną łyżeczką cynamonu sprzyja leczeniu:
– stanów zapalnych dróg oddechowych (przeziębienie, gardło, zatoki);
– trądziku, pod postacią maseczki, którą należy stosować minimum tydzień aż do czasu zniknięcia wyprysków;
– infekcji skórnych (egzemy grzybicowe, drożdżycowe, bakteryjne) pod postacią papki, którą należy położyć na zainfekowane miejsca jak maść, przykryć gazą i plastrem;
– stanów przemęczenia i stresu – w takich wypadkach miksturę należy spożywać 3 razy dziennie przez kolejne 3-4 tygodnie, co pozwoli na wzmocnienie systemu odpornościowego organizmu;
– wzdęć – zjedzenie mikstury pozwala uwalniać zalegające gazy, przynosząc ulgę;
– artretyzmu – spożywanie 2 razy dziennie mikstury pozwala nawet już po tygodniu pozbyć się bólu towarzyszącemu chodzeniu;
– nowotworu żołądka i kości – przyjmowanie 3 razy dziennie w ciągu miesiąca mikstury pozwala dojść do zdrowia (zgodnie z badaniami wykonanymi w Japonii i Australii);
– nadciśnienia – w ciągu kilku tygodni mikstura pozwala obniżyć ciśnienie i poprawić samopoczucie.

Napój cynamonowy

Połączenie miodu i cynamonu można spożywać w postaci papki lub przyjmować jako napój po rozpuszczeniu w ciepłej/letniej wodzie lub herbacie. Najbezpieczniejszym do długiego stosowania jest oryginalny cejloński cynamon (Cinnamomum verum), który zawiera jedynie 0,04% kumaryn. Ma on też słodki i łagodny smak w przeciwieństwie do popularnego cynamonu dostępnego w większości sklepów (posiadającego nawet do 5% kumaryn).

cynamon gdzie kupić

Cynamon – jak rozpoznać oszusta?

Opakowanie powinno wyraźnie informować, iż trzymany w rękach produkt jest cynamonem cejlońskim. W przeciwnym wypadku mamy do czynienia z tanią Cassią. Oryginalny cynamon różni się również smakiem, który jest łagodny, słodkawy, z lekką cytrusową nutką. Kupując przyprawę w postaci laski różnica jest bardziej widoczna: prawdziwy cynamon z Cejlonu przypomina cygaro (ma laski złożone z cienkich listków) i jest bardziej kruche, przez co łatwiej podlega procesowi mielenia.

Cynamon cejloński – gdzie kupić

Stacjonarnie – sklepy ze zdrową żywnością.
Internet – większy wybór i korzystniejsze ceny.

Cynamon cejloński– cena

Cynamon cejloński w laskach (około 30 g) dostępny jest w przedziale od 6 do 7 złotych.
Dla porównania – najpopularniejszy i zarazem zwykły cynamon Cassia przy podobnej gramaturze kosztuje maksimum trzy złote.
Choć różnica w cenie nie jest aż tak diametralna, to zakup oryginalnego cynamonu będzie sprzyjał naszemu zdrowiu.

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *