young woman at home eating yogurt

Bakterie symbiotyczne naszymi współpracownikami

Flora bakteryjna jelit to cały asortyment mikroorganizmów zamieszkujących przewód pokarmowy ssaków, w tym i człowieka. Dzięki licznym pracom naukowym wiemy już, że mikroflora jelitowa jest ściśle zaangażowana w procesy normalnej fizjologii, począwszy od prawidłowej pracy układu trawiennego, skończywszy na odpowiedniej reakcji na czynniki stresowe. Czym właściwie są bakterie symbiotyczne?

Nie tylko bakterie chorobotwórcze

Hipokrates podobno miał powiedzieć „śmierć wychodzi  z trzewi” i złe trawienie jest źródłem wszelkiego zła”, co świadczy o świadomości znaczenia jelit w zachowaniu zdrowia przez człowieka. Większość badań na temat wpływu bakterii w środowisku jelitowym skupiała się głównie na patogenach przewodu pokarmowego i sposobach wywoływania przez nie chorób. Jednakże, w ostatnim czasie zainteresowano się komensalnymi ( z łac. commensalis = współbiesiadnik) drobnoustrojami w jelicie ssaków. W samym przewodzie pokarmowym jest ich około 400. Pożyteczna mikroflora zasiedlająca układ trawienny – np. pałeczki kwasu mlekowego (Lactobacillus), zbliżone do nich bifidobakterie (Bifidobacterium), niektóre gronkowce (Streptococcus), pomaga w trawieniu niektórych składników pokarmowych, wytwarzaniu witamin z grupy B, biotyny (witaminy H) oraz witaminy K. Bierze także udział w rozkładzie niektórych substancji toksycznych, zmniejszając przy tym rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych, a przez to stymulując system odpornościowy organizmu.

Bakterie symbiotyczne – ich rola w organizmie

O niezwykłej roli bakterii symbiotycznych donosił już rosyjski mikrobiolog Ilja Mieczników, który na początku XX wieku sformułował hipotezę, że bakterie fermentujące mleko muszą w jakiś pozytywny sposób wpływać na ludzki organizm. Swoją rację argumentował wieloletnią obserwacją górali z Kaukazu, którzy cieszyli się dobrym zdrowiem przez wiele lat życia. Jak napisał uczony: „ spożywali oni duże ilości naturalnego jogurtu”. Rozwój nowoczesnych metod mikrobiologicznych umożliwił bliższe poznanie działania bakterii kwasu mlekowego i przyjęcie określenia “probiotyki” dla tych ich szczepów, które rzeczywiście korzystnie wpływają na nasze zdrowie.

Ja

Naturalne wspomaganie jelitowej flory bakteryjnej

cornflakes and milk

1) Probiotyki

Probiotyki to żywe mikroorganizmy, które znajdują się w żywności, takiej jak: jogurty, kiszona kapusta, fermentowane warzywa i niepasteryzowanego mleko. W przypadku antybiotykoterapii, która znacząco zubaża ilość bakterii jelitowych, należy wspomóc się aptecznymi preparatami probiotycznymi.

2) Zwiększ spożycie błonnika

Bakterie zdobywają pożywienie w procesie fermentacji, czyli beztlenowego rozkładu cukrów. Błonnik to rozgałęziony węglowodan tworzący nierozpuszczalne włókna, dlatego dłużej przebywa w przewodzie pokarmowym, zapewniając mikroflorze obfite źródło pokarmu. Błonnik znajdziemy przede wszystkim w owocach i warzywach, a także pełnowartościowych ziarnach zbóż.

I zła wiadomość dla łasuchów – cukry proste zawarte w słodyczach przyczyniają się do obniżenia żywotności pożytecznych bakterii jelitowych! W miarę możliwości należy zminimalizować ilość cukru w ciągu dnia; według Światowej Organizacji Zdrowia należy spożywać maksymalnie  6 łyżeczek tego sacharydu dziennie.

Tak na marginesie błonnik względnie przyspiesza również  trawienie innych produktów spożywczych i wspomaga usuwanie odpadów w jelitach, co zapobiega zaparciom.

3) Wprowadź do swojej diety prebiotyki

Oprócz błonnika, prebiotyki pomagają „nakarmić” dobre bakterie w jelitach, dlatego zalecane jest zwiększenie spożycia żywności bogatej prebiotycznie  jak cebula, por, owies, rośliny strączkowe (groch i soczewica).

Chyba niewielu z Was, drodzy Czytelnicy, spodziewało się powiązania pomiędzy pożytecznymi bakteriami jelitowymi, a zachowaniem zdrowia przez człowieka. Warto dbać o florę bakteryjną nie tylko podczas antybiotykoterapii, ale również na co dzień poprzez zwiększenie spożycia błonnika lub produktów prebiotycznych.

Komentarze: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *